Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Amelie om verksamhetsdialog och reformagenda

Publicerad 2025-06-04

CBH:s skolchef berättar om CBH:s verksamhetsdialog som nyligen hållits och om arbetet med skolans prioriterade utvecklingsfrågor.

2025-06-03

Förra veckan hade CBH-skolan verksamhetsdialog med KTH:s ledning, där vi diskuterade olika aktuella verksamhetsfrågor, t ex skolans fakultetsutveckling och fakultetsförnyelse, ekonomi, utbildningsproduktion, riskanalys och reformagenda. I KTH:s verksamhetsplan för 2025-2027 finns ett avsnitt för varje skola, en s.k. reformagenda, som beskriver skolans prioriterade utvecklingsfrågor för perioden.

Två nya masterprogram

Vid verksamhetsdialogen gick vi igenom skolans reformagenda och diskuterade status för de olika aktiviteterna. Glädjande nog har vi kommit långt i arbetet, särskilt med aktiviteterna som rör utbildning. Under det senaste året har vi tagit fram två nya masterprogram, ett i datadriven hälsa som startar i höst, och ett i molekylär bioteknik och bioinformatik, som vi hoppas kunna starta hösten 2026.

I nära kontakt med EECS-skolan har vi arbetat med utveckling och profilering av högskoleingenjörsprogrammen i elektroteknik och datateknik i Flemingsberg, som till viss del påverkas av KTH:s campusflytt från Kista. Vi har också gjort en översyn av den behörighetsgivande utbildningen som ges av skolan och presenterat ett förslag på framtida dimensionering och utveckling av basårsprogrammet för KTH:s ledning.

Tre nya klustersamordnare

Skolan har även arbetat med utveckling av organisation och rutiner inom utbildningen och har utsett tre klustersamordnare, som arbetar med bemanning, budget och uppföljning inom skolans olika utbildningsområden.

Jag tycker att det är väldigt roligt att se att arbetet med skolans reformagenda har gett resultat, och till hösten, när vi ska börja arbetet med verksamhetsplanen för 2026-2028, kommer vi att kunna avsluta en del aktiviteter och i stället sätta nya mål för skolans utveckling. Nästa reformagenda kommer att diskuteras både i ledningsgrupp och fakultetsnämnd och det finns möjlighet för alla medarbetare att komma med inspel.

Amelie