CBH tar över humancentrifug från KI

Humancentrifugen i Solna. Foto: Mikael Grönkvist.
Publicerad 2020-01-28

KI har överlåtit ägandet av humancentrifugen och tryckkammaranläggningen på Centrum för flyg och rymdfysiologi (SAPC) i Solna till KTH. Omgivningsfysiologigruppen vid CBH-skolan har drivit anläggningen i 10 år och kommer att fortsätta med det.

– Karolinska Institutet, som var ägare av anläggningarna fram till skiftet under senhösten 2019, saknar för närvarande kompetens för, och intresse av, att driva anläggningarna, säger professor Ola Eiken.

Enligt honom utgör humancentrifugen och tryckkamrarna för närvarande Omgivningsfysiologernas viktigaste redskap för forskning och utveckling. Sannolikt kommer man även fortsättningsvis vara den huvudsakliga användaren av anläggningarna, men intentionen är att utnyttjandet av anläggningarna ska ökas och breddas. Exempelvis så kommer andra forskargrupper inom KTH Rymdcenter att kunna använda anläggningarna, och andra grupper vid KTH och andra lärosäten, liksom industripartners, kommer att kunna utnyttja dem för forskning och provverksamhet.

– Ägarbytet gör det lättare för Omgivningsfysiologi och KTH att motivera och ombesörja önskvärda uppgraderingar och investeringar i anläggningarna. Det kommer även att bli lättare för Omgivningsfysiologigruppen att bereda möjlighet för andra forskargrupper och industri att utnyttja anläggningarna, säger Ola Eiken.