De bevakar dina fackliga rättigheter på CBH

Publicerad 2019-09-26

Ann Häger Nerdell och Emma Strömberg representerar de två olika fackförbunden ST respektive SACO-S på CBH-skolan.

Representanterna på skolnivå arbetar i stort sett likadant oberoende av fackförbund. De sitter med i skolans samverkansgrupp och diskuterar personalärenden, omorganisationer och omplaceringar, ombyggnader av skolans lokaler, arbetsmiljöfrågor och olika beslut som påverkar personalen och ska samverkas med arbetsgivaren.

Till dem kan man vända sig med problem och frågeställningar som gäller arbetssituationen och arbetsmiljön.

Ann Häger Nerdell, arbetsplatsombud för ST

Ann Häger Nerdell.

- Det kan vara när man tycker något är konstigt eller behöver förbättras, något som inte fungerar och som man inte kunnat påverka genom exempelvis APT. Då kan vi i facket gå in och driva en fråga istället för att man själv gör det och ge rådgivning och stöd, säger Ann Häger Nerdell som är arbetsplatsombud för fackförbundet ST på CBH.

ST är ett fackförbund där kriteriet för att vara medlem är att man arbetar statligt, oavsett yrkestillhörighet eller utbildning. ST är det största fackförbundet inom statlig verksamhet och har över 95000 medlemmar inom statliga myndigheter och verk, bolag med statligt uppdrag, universitet, högskolor och statligt finansierade stiftelser.

- Som medlem i facket har man möjlighet att vara med och påverka. Facket bevakar dina rättigheter och man har rätt till juridisk hjälp och till inkomstförsäkring vid sjukdom och långtidssjukskrivning. Det går också att få rådgivning när det gäller löner och konflikter. Vi finns om man behöver någon att prata med och det går också att vända sig till ST direkt, säger Ann Häger Nerdell.

I dagsläget är Ann Häger Nerdell ensamt arbetsplatsombud på CBH-skolan, men Zofia Laine som gått över till att vara ordförande i ST:s styrelse på KTH sitter fortfarande med i skolans samverkansgrupp. Ann Häger Nerdell välkomnar fler att bli medlemmar och även att den som är intresserad av att vara arbetsplatsombud anmäler sitt intresse.

- Den 1 september fick vi tre nya medlemmar i ST på CBH och vi hälsar dem varmt välkomna. För att man ska få igenom en förändring behöver man vara många medlemmar för att kunna ge stöd och tyngd i en fråga. Om man är många som vill någonting i en fråga som gagnar många kan man också få igenom saker, säger Ann Häger Nerdell.

Just nu pågår lönerevision på KTH.

- I lönerevisionen har du som medlem möjlighet att påverka din lön dels genom ditt lönesamtal med din chef och dels genom att fylla i löneenkäten för att ST ska kunna förhandla en bättre lön för dig. Annat du kan få hjälp med är tips och coachning inför lönesamtalet, säger Ann Häger Nerdell.

Under 2020 kommer avtalsrörelsen att pågå. Nytt treårigt kollektivavtal ska skrivas för alla statliga arbetsplatser och Ann Häger Nerdell uppmanar ST:s medlemmar att hör av sig med åsikter eller idéer till henne eller till ST:s styrelse på KTH.

- Det kan vara nåt som behöver förändras inom ens arbete, eller att man ser behov av någon form av annorlunda förmån. I dagsläget har man rätt till 35 semesterdagar från och med 40 års ålder, vill vi behålla det så? I avtalsrörelsen finns möjlighet att lyfta sådana frågor till exempel, säger hon.

Emma Strömberg, representant för SACO-S

Emma Strömberg.

Emma Strömberg är en av tre fackliga representanter för SACO-S på CBH skolan. SACO-S är det största arbetstagarorganisationen på KTH, med 1 700 medlemmar. SACO består av 22 st olika fackförbund inom olika yrkesområden och för att bli medlem krävs att man har en akademisk examen.

- Vilket förbund man väljer beror på bakgrund, akademisk utbildning, arbetssituation och vilken tjänst man har. Vi har medlemmar inom många yrkeskategorier vilket är både roligt och utmanande, säger Emma Strömberg.

En av förmånerna under i lönerevisionen för den som är SACO-medlem är rätten till ett lönesättande samtal efter lönesamtal med chefen. Vid oenighet om lönen förhandlar SACO för arbetstagaren.

- Just nu erbjuder SACO-S möjlighet att komma på drop-in tider för att få råd i hur man kan förbereda sig inför lönesamtalet. Alla medlemmar har fått ett mejl med drop-in tiderna. Det går även att mejla oss för att få stöd inför samtalen, säger Emma Strömberg.

Hon välkomnar medlemmar att höra av sig närhelst de vill, om de exempelvis är oroliga för omplacering, eller i andra personalfrågor som uppsägning eller konflikt med arbetsgivaren.

- Det är många doktorander som har frågor om studieplanen, eller om medling med handledare. Det är egentligen en fråga för FA, men om man inte lyckats komma överens, då kontaktar man facket. Det kan också handla om att man känner sig trakasserad. Egentligen är det alla ärenden som berör arbetsplatsen och om man inte är överens med arbetsgivaren, säger Emma Strömberg.

Emma Strömberg säger att hon önskar att fler kände att de kan höra av sig till de lokala fackliga representanterna, särskilt doktorander.

- Där tror jag det finns ett mörkertal av olika orsaker, såsom att man är i beroendeställning och att det är en internationell miljö där man kanske inte vet hur det fungerar med fackliga representanter. Man kan också höra av sig till skyddsombuden när det gäller arbetsmiljöfrågor, både psykosociala och den fysiska arbetsmiljön, säger hon.

Den som vill bli medlem i något av fackförbunden kan anmäla sig på förbundens hemsidor:

ST

SACO

Kontaktuppgifter till fackförbundens representanter på CBH

ST

Ann Häger Nerdell, arbetsplatsombud CBH: anhn@kth.se