Elsa Berlin – studentrepresentant men redan veteran

Glad kvinna med halsduk.
Elsa Berlin, studentledamot i CBH-skolans fakultetsnämnd. Foto: Jon Lindhe, KTH
Publicerad 2024-04-09

I januari 2024 infördes skolfakultetsnämnder på KTH. Nu har det gått några månader och nämnderna har börjat jobba ordentligt. Elsa Berlin representerar studenterna i CBH-skolans fakultetsnämnd och är nämndens yngsta medlem – men kanske har hon redan störst erfarenhet av förtroendeuppdrag av alla ledamöter.

Varför valde du att ställa upp som representant?

– Ända sedan jag var liten har jag brunnit för utbildningsfrågor och haft en vilja att påverka min utbildning. Därför var det en självklarhet för mig att ställa upp som studentrepresentant!

– Jag är även representant i CBH:s ledningsgrupp och båda uppdraget har lärt mig väldigt mycket om hur KTH och akademin fungerar, och det är intressant att få vara med i diskussionen om viktiga strategiska frågor. Dessutom känns det givande att kunna bidra med studentperspektivet.

Hur har nämnden jobbat hittills?

– Jag tycker att arbetet har kommit igång bra! Självklart finns det en del kvar för nämnden att göra när det kommer till att utforma sitt arbetssätt och hitta sin plats i den nya struktur som införandet av nämnden innebär. Jag är nöjd med sammansättningen av fakultetsnämnden där det finns en tydlig bredd av perspektiv och erfarenheter, vilket känns värdefullt, säger Elsa Berlin.

Vad pratar ni om för frågor just nu?

– Som alltid står ekonomin högt upp på dagordningen. KTH befinner sig i ett tufft ekonomiskt läge och de kommande åren kommer att vara en utmaning. Dessutom införs ett nytt resursfördelningssytem för GRU-medel och en ny internprissättning på lokalerna så vi får se hur det faller ut. Fakultetsnämndens roll och uppdrag är såklart också något vi diskuterar mycket.

Vem är du och vad gör du när du inte sitter i nämnden?

– Jag började läsa bioteknik på KTH 2020 och läser nu mitt första år på masterprogrammet i industriell och miljöinriktad bioteknik. Jag har tidigare suttit två år som ordförande för Kemisektionen och är nu Skolrådsordförande på CBH. Jag sitter även i styrelsen för Sveriges förenade studentkårer.

Text och bild: Jon Lindhe

Om skolornas fakultetsnämnder

Fakultetsnämnderna är skolornas organ för kollegialt inflytande och beslutsfattande. Vid varje skola ska det finnas en fakultetsnämnd som består av skolchef som är ordförande, sex lärarledamöter varav en är vice ordförande, två externa ledamöter och två studentledamöter.

Läs mer om fakultetsnämndernas uppdrag:

Om skolornas fakultetsnämnder|KTH

Fakultetsnämnd CBH