Information från upphandlingschefen – julklappar, optikkomponenter och skyltar

Här kommer information från KTH:s upphandlingschef kring nya avtal, inköp av julkklappar och krav på elektroniska fakturor.
Julklappar
Det finns inget särskilt ramavtal för julklappar, däremot finns det lite olika varianter beroende på vad man vill ge. Ett exempel är profil- och presentartiklar. Andra exempel är böcker, matkasse eller matvaror via Mathem, gåvokort (avropa.se) eller fruktkorg via Fruktkuriren. Upphandlingsgruppen tar inte ställning till om KTH ska ge julgåva eller inte och vilka belopp som är lämpliga utifrån förmånsbeskattning och liknande, endast ur ett upphandlingsperspektiv.
Lagkrav på elektroniska fakturor
Observera att det är lagkrav på att fakturor ska skickas elektroniskt till offentlig sektor. Pappersfakturor/pdf är inte tillåtet. Här hittar du information om e-faktura till KTH.
Det används fortfarande en del äldre, inaktuella mallar främst för direktupphandling och konsultkontrakt under 100 000 SEK, där detta inte framgår. Om du använder äldre mallar, kontrollera med CBH-skolans inköpsansvarig att kraven är aktuella. E-post: inkopsansvarig@cbh.kth.se .
Ramavtal för optikkomponenter
Ramavtal avseende optikkomponenter/ V-2023-0137 har tecknats mellan KTH och fem (5) leverantörer. Avtalen gäller för perioden 2023-09-02 till 2024-09-01 med möjlighet att förlänga ytterligare 3 år. Beställning görs via Wisum.
Avtalet består av tre produktområden:
1. Optical elements
2. Optomechanics
3. Optoelectronics
Leverantörer
- Eksma Optics
- LAYERTEC GmbH
- LRI Instrument AB
- Azpect Photonics AB
- Thorlabs Sweden AB
Ramavtal för skyltar
Ramavtalet (V-2023-0190) ska tillgodose KTH:s behov av skyltning för samtliga KTH:s Campus och innefattar följande tre områden:
- Utvändig skyltning
- Fasadskyltning
- Invändig skyltning
Avtalsperioden är 2023-11-01 till 2025-10-31, med möjlighet till förlängning 2 år. Leverantör är Floda Systemskylt Aktiebolag och beställningar sker via utsedda på Fastighetsavdelningen KTH.