Jon hjälper dig att nå ut

Möt CBH:s verksamhetsstöd

Jon Lindhe framför Kemihuset på Teknikkringen.
Prata med oss! Vi är en del av verksamhetsstödet och hjälper till med all form av kommunikation för alla medarbetare, säger Jon Lindhe. Foto: Åsa Karsberg
Publicerad 2024-02-06

När kan man kontakta en kommunikatör? Svaret är enkelt: Alltid! Möt Jon Lindhe, kommunikatör på CBH, som gör allt från att fotografera nya medarbetare till att berätta om ny forskning på Linkedin.

Namn: Jon Lindhe

Jobbar som: Kommunikatör, men är även ordförande för ST-KTH på halvtid.

Bor: I lägenhet i Hammarby sjöstad med sambo.

Började på KTH: 2019

Mer om Jon: Uppvuxen i Mölndal och jobbade som journalist innan han började på KTH. Har pluggat historia i Lund och filmvetenskap i Stockholm. Jon åker skidor så ofta han kan.

Vad gör ni på kommunikationsavdelningen?

– Vi stöttar ledning, lärare, forskare och medarbetare i verksamhetsstödet med text, bild, film, översättningar, events och webbsidor. Vi är tre kommunikatörer som har lite olika ansvarsområden och så turas vi om att göra nyhetsbrevet CBH-nytt en gång i veckan.

När kan man kontakta er?

– När man vill. Om du till exempel ska göra utskick till studenter eller medarbetare och vill att någon kastar ett öga på språket, översättningen eller formen – prata med oss! Behöver du snygga till en powerpoint? Prata med oss! Vi är en del av verksamhetsstödet och hjälper till med all form av kommunikation för alla medarbetare.

Hur stöttar ni forskare?

– Kontakta oss om du nyligen har publicerat något, ska vara med på ett evenemang, eller i ett nytt projekt. Du behöver inte ha en nyhet för att prata med Kommunikation, vi stöttar även dig som ska arrangera en konferens eller starta ett nytt center.

Vad är svårast med ditt jobb?

– Att få tiden att räcka till. Hör av dig till oss i god tid, så kan vi planera och fördela våra resurser så bra som möjligt.

Vad är roligast?

– Variationen! På en och samma dag kan jag intervjua en forskare, fotografera på ett event och bygga upp en webbsida. Jag lär mig hela tiden något nytt!

Vad händer framöver?

– Vi fortsätter berätta om den nya organisationen och följer arbetet i skolfakultetsnämnden. Jag arbetar med en showcasesida på Linkedin som heter "Materials Science at KTH" och vi har planer på att starta en till för Life Science. Just nu uppdaterar vi också presentationen av CBH med nya exempel på aktuella forskningsområden. Som alltid är vi beroende av att ni hör av er till oss med önskemål, tips och uppslag!

Text: Leena Höijer

Kommunikationsstöd på CBH

Materials Science at KTH (Linkedin)