Mikael om kommande rektorsbesök

Publicerad 2022-12-08

Skolchef Mikael Lindström skriver om KTH:s nya rektors kommande besök på CBH-skolans alla campus samt budgetunderlaget för 2024-2026.

Det här är det 149:e numret av CBH-nytt sedan skolan startade 2018. Det kommer också att bli det näst sista numret för 2022 och mitt sista förord då vi i årets sista nyhetsbrev bjuder på en intervju och reflektion över åren som gått. Det är många som har bidragit och hållit i denna kanal för kommunikation och den har inspirerat andra skolar. Stort tack till vår kommunikatör Jon Lindhe som är den som senast i raden som har sett till att CBH-nytt kommer ut varje vecka med ett relevant innehåll.

Den 14 december besöker vår nyligen installerade rektor Anders Söderholm  CBH-skolan under förmiddagen. Vi börjar i Solna, åker vidare till AlbaNova och sedan Valhallavägen. Flemingsberg kommer vi till på förmiddagen den 9 januari. Meningen med besöken är att Anders ska få se vår breda verksamhet inom energi, miljö, material och hälsa och hur vi kopplar ihop både vår infrastruktur och forskning med utbildningen.

I februari ska KTH:s. budgetunderlag för 2024-2026 skickas in och det gamla finns att läsa på: Budgetunderlag|KTH .

Förslag på en ny punkt under utbildning är: att tilldela KTH fler permanenta utbildningsplatser (CivIng, HING) och att permanenta och utöka satsningen på livslångt lärande. Inom forskning finns förslag på en ny punkt: att göra en nationell, fullfinansierad forskningssatsning på cybersäkerhet genom Cybercampus Sverige och KTH har kompetens att vara huvudman. När det gäller lokalkostnader är det nya tillägget: Använd Akademiska hus vinst för att kompensera lärosätena för kraftigt stigande inflation och energipriser.

Mikael