Mikael om lättade pandemirestriktioner

Publicerad 2021-09-22

Skolchef Mikael Lindström skriver om hur KTH påverkas när de flesta pandemirestriktioner lyfts den 29 september.

I förra veckan möttes vi deltagare i samordningsgruppen för vad vi hoppas var sista gången med anledning av covid-19. Gruppen består av rektor, prorektor, universitetsdirektör, dekanus, vicerektor för utbildning, skolchefer, berörda avdelningschefer på GVS; företrädesvis personalchef, avdelningschef för utbildningsstöd, kommunikationschef samt kommunikatörer och studeranderepresentanter från THS.

Som ni vet lyfts de flesta restriktionerna i Sverige den 29 september. På KTH innebär det att rekommendationen om distansarbete upphör för all verksamhet, det blir vanlig möblering i våra föreläsningssalar och större sammankomster, möten och konferenser blir tillåtna. Vad gäller resor sker det på KTH enligt UD:s rekommendationer.

Rektors och vice rektors utbildningsinriktning är att vi ska behålla de digitala moment som är pedagogiskt motiverade. Disputationerna är den enda aktivitet som har berörts av restriktionerna för allmänsammankomst. Uppmaningen här är dock, även om deltagartaket tas bort, att fortsätta med

möjligheten att delta digitalt för såväl medverkande som publik.

Information på intranätet:

Information på Studentwebben: