Mikael om lokalkostnader på CBH

Publicerad 2020-02-24

Skolchef Mikael Lindström informerar om CBH-skolans ökande lokalkostnader och vad de innebär för verksamheten.

Mikael Lindström. Foto: Jann Lipka

Som ni läste i förra CBH-nytt arbetar vi med att se över lokalkostnaderna i Flemingsberg. Lagom till att vårt bokslut för 2019 var klart kom beskedet att lokalhyrorna går upp från 53 miljoner kronor till 63 miljoner kronor för institutionerna på Valhallavägen. Vi vet också att hyreskompensationen på 1,7 miljoner kronor för KTH:s verksamhet vid SciLifeLab tas bort och under året kommer AlbaNova att få en ny hyresvärd.

Förklaringen till hyreshöjningarna på Valhallavägen är att kvalitetsfaktorer och korrektionsfaktorer nu är satta till ett för 2020. Dvs alla betalar lika mycket för lokalerna oberoende av skick (kvalitetsfaktor) och vi får nu betala mer för labben då takhöjden (korrektionsfaktor) är högre än för kontorsrum. Anledningen till att alla faktorer sattes till ett är att hela registret för lokaler ska gås igenom och uppdateras under 2020. För att det nu inte ska drabba enskilda avdelning med orimliga hyresökningar kommer vi för institutionerna på Valhallavägen att använda oss av den 3-procentig ökning av lokalkostnaden som var kommunicerad sedan tidigare, och sedan lägga mellanskillnaden på toppnivå och diskutera detta med KTH:s universitetsdirektör. Vi har redan inlett dessa diskussioner och vi behöver också bevaka utvecklingen på AlbaNova.

Varför är detta viktigt? Vår verksamhet består bara av personalkostnader och lokaler. Vi har bra ordning på CBH:s personalkostnader men i dagsläget har vi tappat kontrollen på lokalkostnaderna.

Den totala procentuella ökningen för alla KTH:s lokaler mellan 2013 och 2020 är 38 procent. Under samma period ökade den statliga FoFu-basanslaget (med reguljär uppräkning) med under fem procent. Alltså, per statligt basanslag har vi en kostnadsökning av på 33 % bara under 6-7 år.

Vi för nu en dialog med KTH:s ledning och jag återkommer mer med information.

Mikael