Möt årets internationella studentambassadörer!

CBH-skolans Internationella  studentambassadörer läsåret 22/23
CBH-skolans internationella studentambassadörer läsåret 22/23. I mitten i övre raden syns Jiaqi, digital ambassadör. Foto: Johanna Bernhardtz, KTH
Publicerad 2022-10-19

Inför varje läsår anställer vi en internationell studentambassadör för varje masterprogram på KTH. Det glada gänget på bilden anställdes före sommaren och fotograferades en lördag i början av oktober vid Skeppsholmens hotell. Där hade de en heldag med utbildning och möjlighet att lära känna varandra tillsammans med de övriga skolornas studentambassadörer, totalt 60 stycken, och representanter från skolorna.

De internationella studentambassadörerna (ISA) fyller en viktig funktion med att svara på frågor från presumtiva studenter som undrar hur det är att läsa på just deras program. De får också många frågor om KTH i allmänhet, om Stockholm som studentstad och om vilka karriärvägar det finns efter utbildningen. För är det en sak vi vet är det att de studenter som är nyfikna på KTH och våra utbildningar gärna vill ställa sina frågor till befintliga studenter.

Förra läsåret svarade CBH:s studentambassadörer tillsammans på över 200 frågor om utbildningen och studentlivet, de deltog i webbinarier och campusfilmer. I april/maj jobbar studentambassadörerna under två veckor med projektet Connect with a KTH student, där alla antagna internationella studenter får ett mejl med möjlighet att boka en timme på Zoom med studentambassadören (på vissa program med många antagna anställer vi fler studenter).

Frågorna till studentambassadörerna kommer in via ett formulär på programwebben och där finns även en intervju med respektive studentambassadör. Är du nyfiken på våra studentambassadörer? Klicka på länkarna nedan och skrolla till efter formuläret:

Läs intervjun med Giordano från Italien , Innovative Technology for healthy living

Läs intervjun med Amanda från Sverige , Molecular Science and Engineering

Läs intervjun med Xinyi från Kina , Medical Engineering

Läs intervjun med Brenda från Brasilien , Technology, Work and Health

Läs intervjun med Ágúst från Island , Sports Technology

Läs intervjun med Widi från Indonesien , Macromolecular Materials

Läs intervjun med Fernanda från Brasilien , Industrial and Environmental Biotechnology

Läs intervjun med Sumant från Indien , Medical Biotechnology

Läs intervjun med Shefali från Indien , Chemical Engineering