Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Ny rutin för hantering av papperskvitto vid utlägg gjorda efter den 1 juli

Publicerad 2025-03-03

Arkiv & Registratur på KTH har nyligen uppdaterat informationshanteringsplanen Klara Dialog i linje med riksarkivets nya rekommendation om originalkvitto, lagändring från 1 juli 2024.

KTH behöver inte längre begära in originalkvitto från den som haft utlägg ifall kvittot finns inskannat, är läsbart och sparas i reseadministrativt system. 

Granskare av resor och utlägg ska kontrollera att inskannade kvitton är läsbara och den anställde som gjort utlägget ska spara sina kvitton tills dess att ersättning betalats ut.

  • Papperskvitto skannas in och bifogas i KTH-RES av den anställde som gjort utlägget.

  • Kvitton ska alltid skannas in separat, ett kvitto per utlägg.

  • Den anställde ska spara kvittot till dess att utläggsrapport/reseräkning är attesterad och utbetald.  

  • Kvitto behöver inte längre skickas eller lämnas in till granskaren.  

  • Granskaren kontrollerar och säkerställer att skannat kvitto är läsbart. Om kvittot inte går att öppna eller läsa ska granskaren be om att kvittot laddas upp på nytt i annat format eller att det skickas in/lämnas till granskaren.

Observera att kvitton för utlägg som gjorts före den 1 juli 2024 måste lämnas in i original till granskare tillsammans med utskrift av utläggsrapporten.

Kvitton för utlägg som är äldre än ett år har förfallit och godkänns ej. Inga dispenser får ges.