Ralph G. Nuzzo ny gästprofessor i materialkemi

Publicerad 2019-09-26

Ralph G. Nuzzo, har nyligen blivit medlem i KTH:s fakultet vid Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa som gästprofessor i materialkemi.
Professor Nuzzos forskning spänner brett över områden som av tvärvetenskapligt intresse i material, en arbetsinsats beskriven i fler än 340 vetenskapliga artiklar samt belönade med 40 USA-patent.

Ralph G. Nuzzo

Hans nuvarande forskning är brett erkänd för de bidrag den gett till ytkemi, energiforskning, 3D-tillverkning, apparater (elektroniska, fotoniska och optoelektroniska) samt biomaterialteknik. Han är i nuläget G. L. Clark professor i kemi Chemistry vid University of Illinois i Urbana-Champaign, en fakultet han blev medlem i 1991 och där han också innehar en tjänst som professor i materialvetenskap och materialteknik. Han är även associerad medlem i tillämpad fysik och materialvetenskap vid The California Institute of Technology, där han närmast tjänstgjorde som chef för avdelningen Energy Light-Materials Interactions vid Energy Conversion Energy Frontier Research Center. Professor Nuzzo är före detta chef för Materials Research Laboratory vid University of Illinois.

Professor Nuzzo mottog en AB grad med with High Honors och Highest Distinction inom kemi från Rutgers College 1976 och förvärvade en Ph.D. i organisk kemi, under handledning av professor George M. Whitesides från The Massachusetts Institute of Technology in 1980. Han tackade ja till en tjänst som Member of Technical Staff in Materials Research vid Bell Laboratories i Murray Hill, NJ 1980, där han utsågs till Distinguished Member of the Staff in Research 1987. Han gick med i Illinois faculty 1991. Han är en fellow av American Academy of Arts and Sciences, American Association for the Advancement of Science, American Chemical Society, American Vacuum Society, samt Royal Society of Chemistry. Bland hans utmärkelser finns Forschungspreis of the Alexander von Humboldt Foundation, medmottagare av George E. Smith Award of the IEEE, medmottagare av Wall Street Journal Innovators Award for Semiconductors och Adamson Award of the American Chemical Society. Professor Nuzzo tjänstgjorde i 20 år som Senior Editor för ACS journal Langmuir. Utöver sina akademiska åtaganden tjänstgjorde professor Nuzzo som huvudsaklig rådgivare och grundare till flera företag (Surface Logix, Nanoterra, MC10, Intermolecular, Luminescent Energy) och förde fram nya teknologier till mångskiftande marknader.