Rekordmånga LL-kurser på CBH-skolan i höst

Foto: KTH
Publicerad 2023-06-13

I höst erbjuder KTH 192 fristående kurser inom ramen för Livslångt lärande. Av dem står CBH-skolan för hela 96.

– Vi har öppnat flera av de ordinarie programkurserna även för yrkesverksamma till hösten, säger Per Berglund, som är ansvarig för Livslångt lärande på CBH-skolan.

Det var rektor som öppnade för att öka utbildningsutbudet på KTH och på CBH-skolan nappade man direkt. Skolchef Amelie Eriksson Karlström undersökte, tillsammans med prefekterna, vilka kurser som skulle kunna öppnas för studerande utanför KTH. Det ledde till att utbudet av fristående kurser för yrkesverksamma ökade rejält.

Under höstens ordinarie ansökningsomgång som stängde 17 april fick KTH sammanlagt 6 907 sökande till fristående kurser. Det är en ökning med drygt 60 procent jämfört med förra hösten. Intressant nog står 15 kurser för hälften av alla sökande. Bland de 15 kurserna hittar man bland annat CBH-skolans Programmering i Python, som är en av de absolut populäraste kurserna.

Ökat söktryck med hjälp av marknadsföring

Under våren har kurserna marknadsförts med hjälp av både Google och LinkedIn.

– Vi har marknadsfört fristående kurser sedan 2020 och ser bättre resultat år för år. I våras tog vi fram helt nytt material anpassat för yrkesverksamma, som bidragit till att vi ökat både engagemang och klick till kth.se, säger William Källback Winter, som är ansvarig för kommunikation av fristående kurser på KTH.

Kurser öppnar för sen anmälan 14 juli

Den 14 juli öppnar nästan alla fristående kurser för sen anmälan. Mellan den 14 juli och fram till i oktober görs en kampanj med hjälp av sökordsannonsering på Google och annonser på LinkedIn.

– Dela gärna om kurser i ditt eget nätverk också, på sociala medier som LinkedIn eller liknande forum. Många av kurserna som KTH ger är inom nischade, avancerade ämnen och då är det värdefullt att nå målgruppen direkt, säger William Källback Winter.

Text: Åsa Karsberg

Här är höstens utbud av LL-kurser