Välkommen Mikael Selington!

Mikael Selington är ny intendent och vaktmästare i Flemingsberg.
Mikael Selington, ny intendent och vaktmästare i Flemingsberg.
Publicerad 2024-02-07

Mikael Selington är ny intendent och vaktmästare i Flemingsberg.

– Jag har tidigare vikarierat i Flemingsberg som vaktmästare vid flertal tillfällen och trivts mycket bra både med arbete, lokaler och personal, säger Mikael Selington.

Vad gjorde du tidigare?

– Jag har varit en riktig mångsysslare. Mitt första arbete var faktiskt som vaktmästare på ett sjukhus under studietiden, för att ha råd med boende och ta körkort. Sedan blev det försäkring och bank under många år, främst på kapitalsidan. Jag trodde själv att jag aldrig skulle lämna den finansiella världen. Men när arvs-, gåvo- och förmögenhetsskatterna togs bort så försvann det roliga i mitt arbete och jag funderade länge på vad jag skulle göra härnäst.

– En morgon såg jag en annons i tunnelbanan, ”Busslink söker sommarbussförare”. Varför inte, tänkte jag, min far var bussförare så det kan väl jag också bli. Efter några år som förare och utbildare var det dags att gå vidare. Min hustru hade startat ett företag inom inredningsbranschen för offentlig miljö, så plötsligt ingick jag i bolaget som projektledare och hantverkare. När vårt bolag såldes frågade en god vän om jag hade intresse av att arbeta i en grundskola med elever med särskilda behov. Där fick jag verkligen lära om, tänka om, analysera och vara flexibel.

I vilka frågor kan man vända sig till dig?

– I Flemingsberg är det jag som kommer att hjälpa till med beställning av material, felanmälningar, hantverk, reparationer och övriga frågor som gäller fastigheten, säkerhet och brand. Jag antar att mina arbetsuppgifter kommer att förändras en aning successivt då det är två tjänster i en, 50 procent vaktmästare och 50 procent intendent.

Vad tycker du om att göra när du inte jobbar?

– Min stora passion i livet är fortfarande vindsurfing. Jag har vindsurfat i 47 år, rest runt mycket i Sverige och Europa och tävlat. Nuförtiden är det mer en hobby att njuta av samt för att hålla igång kroppen. Fotografering har också tagit en stor del av min fritid, framför allt naturfotografering av våra svenska rovfåglar och rovdjur.

– De sista åren har ett nytt intresse dykt upp, att bygga upp vår trädgård till fördel för våra pollinerare och den biologiska mångfalden. Det är fantastiskt att få sitta i trädgården och höra hur det surrar överallt. Jag brinner också för att laga mat utomhus med enkla medel men med god smak, året runt.