Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Ansöka om docentur

Här hittar du information om hur du ansöker om docentur.

Vid EECS ska en ansökan om docentur alltid initieras i samråd med avdelningschef och FFA (Fakultetsförnyelseansvarig). Du som ansöker om docentur ska också ta kontakt med HR via tenuretrack@eecs.kth.se

Checklista vid ansökan om docentur: 

  1. Kandidat och avdelningschef för dialog om ansökan i enlighet med Fakultetsrådets anvisningar om antagning som docent. Anvisningarna går att läsa på de centrala sidorna för ansökan om docentur .  
  2. Avdelningschef stämmer av med Fakultetsförnyelseansvarig och befordringskommitté för att bedöma om förutsättning för att skolan ska lämna sitt stöd till docentansökan finns.
  3. HR öppnar ett ärende i Varbi efter att Fakultetsförnyelseansvarig meddelat att kandidat ska söka. Kandidaten får länk skickad till sig från HR. 
  4. Avdelningschef tar fram förslag på sakkunniga och skickar till Fakultetsförnyelseansvarig som meddelar HR. HR kontaktar sakkunnig för underlag.
  5. Avdelningschef skriver yttrandebrev enligt mall (docx 367 kB)  och skickar till Fakultetsförnyelseansvarig för granskning.
  6. Kandidat ansöker i Varbi. När ansökan inkommit skickar HR ärendet vidare till personalavdelningens handläggare för vidare hantering. 
  7. HR tar fram förslag på docentkommitté. 

Intervju och beslut

  1. Docentkommittén, genom HR, bjuder in den sökande till intervju och skriver yttrande.
  2. Docentkommitténs ordförande skickar yttrandet till HR-enheten som laddar upp det i systemet och informerar docenthandläggare på Gemensamt Verksamhetsstöd.
  3. Ärendet hanteras vidare enligt  fram till beslut.
  4. HR säkerställer att berörda fått information om beslutet.

Docentpresentation

  1. HR-enheten meddelar sökande och docentkommitté att lämna in anslagsinformation till HR och att boka lokal via servicecenter: service@eecs.kth.se . Information ska vara HR tillhanda minst 20 dagar innan docentföreläsningens datum. Anslag för docentpresentation (docx 30 kB)
  2. HR-enheten lämnar docentbevis till servicecenter så att en representant ur docentkommittén kan hämta upp det före docentpresentationen. Representanten överlämnar sedan beviset till den nyutnämnde docenten.
  3. HR-enheten återkopplar till Gemensamt Verksamhetsstöd att sökande erhållit bevis.