Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Att vara handledare för en praoelev

Att handleda praoelever från högstadiet är en fantastisk möjlighet för dig som anställd att bidra till att öka ungas intresse för att studera, jobba eller forska vid KTH. Genom att ta del av en ung människas perspektiv och tankesätt får du också möjlighet att växa i din yrkesroll. Vi har pratat med Erik Stenberg, Alexandra Leyton och Björn Thuresson, som alla har varit handledare för praoelever.

Bild på Erik Stenberg

Erik Stenberg, arkitekt och lektor i arkitektur vid KTH:s skola för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE), har varit handledare för praoelever sedan 2010.

Varför har du valt att ta emot praoelever?

- För att en praoperiod på KTH kan vara avgörande för en elevs val mellan att studera på högskolan och att inte göra det.

Vad får eleverna göra hos dig under praon?

- Mina praoelever får jobba med både huvudet (vetenskap) och handen (konst). Jag tar med dem på möten, samtal, handledning och föreläsningar för att de ska bli snurriga i bollen och sedan skickar jag dem till arkitekturskolans verkstad att bygga något väldigt konkret med händerna i trä eller 3d-printern. Där får de hjälp av de fantastiska verkstadscheferna Anna Eklund och Henrik Stålhandske.

Har du något medskick till någon som funderar på att bli handledare för praoelever?

- Inte mer än att det är en uppgift som alltid känns meningsfull på så sätt att du får bidra till att koppla ihop grundskolans och högskolans utbildningsuppdrag.

Bild på Alexandre Leyton

Alexandra Leyton, kommunikatör vid enheten för elektroteknik och datavetenskap (EECS), handledde en praoelev under hösten 2021.

Varför valde du att ta emot en praoelev?

- Jag tycker det är viktigt att ge ungdomar chansen att se hur ett universitet fungerar, och möta alla människor som arbetar här och ser till att verksamheten kan bedrivas. Jag vill också visa eleverna vad en ingenjör egentligen gör och uppmuntra till högre studier inom området.

Vad är det bästa med att vara handledare för prao?

- Det bästa med att vara handledare är att man träffar engagerade ungdomar som har andra insikter än du själv. De kan lära en mycket om hur ungdomar ser på utbildning idag. Det är också väldigt inspirerande att se hur eleverna löser uppgifter.

Har du några råd till andra som är eller vill bli handledare för praoelever?

- Låt eleverna delta i projekt, ställ krav, utmana dem och stärk deras självkänsla. Visa hela tiden att deras input är viktig för såväl dig som för KTH.

Bild på Björn Thuresson

Björn Thuresson ansvarar för Visualiseringsstudion (VIC) på KTH och har tagit emot praoelever nästan varje år de senaste tio åren.

Vad är det bästa med att handleda praoelever?

- Det är tveklöst att träffa en yngre person, oftast från årskurs 8, som har en stark vilja och drivkraft att komma till en tänkt framtid, men ännu inte riktigt kan se vägen dit.

Vad har eleverna fått göra hos dig under praon?

- I de flesta fall har de fått prova på de olika tekniker, metoder och verktyg som kan vara aktuella, för att få egen praktisk erfarenhet och kunna börja bygga på kunskapsbanken och den egna portfolion av projekt. De har givetvis också fått vara med i den pågående undervisningen och aktivt deltagit i genomförandet av övriga aktiviteter, såsom workshops och uppdragsutbildning.

Har du några råd till andra som är eller vill bli handledare för praoelever?

- Råd… Det behöver inte alls vara särskilt betungande att vara handledare. En behöver inte nödvändigtvis göra ett superdetaljerat program. Ta med dem i det ni gör och lyssna på och prata med dem om vilka de är och vart de är på väg. De får en annan vuxens perspektiv på hur karriär och vuxenliv kan vara. Att dela med dig av dina egna erfarenheter kan vara nog så värdefullt.

Vill du handleda en praoelev?

Via denna länk  kan du läsa mer om vad det innebär att vara handledare.

Frågor och intresseanmälan skickas till grundskoleprao@kth.se .