Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Beviljade projekt Trafik och regionalplanering 2022

Sammanfattningar av de beviljade projekten inom Trafik och regionalplanering 2022.

Beviljade projekt inom Trafik och region 2022

Modellering av luftkvalitet i spårtunnlar

Ulf Olofsson: Institutionen för Maskinkonstruktion KTH

I tågtunnlar och på underjordiska tågplattformar påverkas luftkvaliteten av luftburna inandningsbara, nötningspartiklar som orsakas av den spårbundna trafiken. Olika typer av tunnelbanetåg, antalet passagerare, underhållsarbete i spårområdet, om ventilationssystemet är inställt på sommar eller vinterdrift och luftkvaliteten ovan jord, kan alla påverka luftkvaliteten i tågtunnlar. I projektet utvecklas modeller som kan användas till att prediktera hur luftkvaliteten i form av luftburna partiklar på underjordiska tågplattformar påverkas av dessa faktorer. Resultaten är användbara för Region Stockholm både i de tunnelbanelinjer som trafikförvaltningen ansvarar för och de som förvaltningen för utbyggd tunnelbana planerar och bygger just nu.

Institutionen för Maskinkonstruktion, KTH

Beviljat belopp 2022: 850 000
Beviljat belopp 2023: 850 000

Rumslig scenarioplanering med hjälp av syntetiska befolkningar

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Daniel Jonsson: Institutionen för Samhällsplanering och Miljö, KTH

Samhället står inför en omvandling för att möta klimatkrisen och ett mer hållbart samhälle på alla sätt. Men med stora förändringar kommer också stor osäkerhet om framtiden. Ett sätt att hantera osäkra prognoser är att utveckla framtidsscenarier i en ny riktning som går att resonera kring. Tanken är att inte ens försöka förutspå framtiden utan att istället utforska många möjliga framtidsbilder och lära av resonerandet. I det här projektet utvecklas en verktygslåda som gör det lättare för planerare att skapa befolkningsscenarier. Planerare gör antaganden på övergripande nivå om befolkningsutvecklingen, prioriterade områden för ny bebyggelse, eller samband och begränsningar mellan områden, individer och hushåll. Modeller skapar sedan en syntetisk befolkning som respekterar förutsättningarna. Syntetiska befolkningar är användbara för att de gör det möjligt att studera beteendeförändringar med hjälp av agentbaserad simulering. I ett komplext system kan man antingen försöka bygga en modell för hela systemet, eller bygga många små modeller av de ingående delarna. Fördelen med den agentbaserade ansatsen är att varje enskild modell kan vara enklare eftersom systemkomplexiteten istället representeras av interaktionen mellan agenterna på olika sätt.

Avdelningen för Transport och Systemanalys, Institutionen för Samhällsplanering och Miljö, KTH

Beviljat belopp 2022: 850 000
Beviljat belopp 2023: 850 000

Bedömning av hälsoeffekter i samband med kollektivtrafiksystemet

(Towards real-time traffic and noise monitoring in smart cities: A mixed numerical-experimental approach for refined impact assessment and support of regional development plans.)

Romain Rumpler: Centre for ECO2 Vehicle Design, Institutionen för teknisk mekanik vid KTH

Långvarig exponering för höga bullernivåer och luftföroreningar kan påverka hälsan hos de som vistas och bor i stadsmiljö. Exempelvis bidrar transporter och kollektivtrafik till buller och utsläpp. Trenden mot tystare och renare transporter samt effektivare urbana transportsystem är tydligt, men möjligheter att kunna kontrollera och styra hur enskilda fordonsrörelser bidrar saknas. I projektet undersöks olika metoder för att mer precist kunna registrera och värdera hur mycket enskilda transporter bidrar till bullret under olika förhållanden. Genom att utnyttja simuleringar för att kombinera effekten från enskilda fordon, kan nödvändiga avvägningar studeras, t.ex. associerade med samhällsplanering, behovet av ökad rörlighet, begränsningar och bekymmer för folkhälsan och social hållbarhet, och i allmänhet främjandet av smarta, anslutna, hållbara samhällsstrukturer och stadsmiljöer. Projektet syftar till att potentiella tillämpningar och åtgärder som möjliggörs med ruttoptimeringsverktyg som visar påverkan när det gäller bullerutsläpp som kan kombineras med trafikeffektivitetshänsyn. Verktyget stödjer identifiering av lämpliga platser för särskilda funktioner som lokalisering av bussdepåer, dynamisk styrning av kylutrustning och geo-fencing för hybridfordon.

Centre for ECO2 Vehicle Design, Institutionen för teknisk mekanik , KTH

Beviljat belopp 2022: 700 000
Beviljat belopp 2023: 700 000