Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Beviljade projekt Trafik och region 2023

Populärvetenskapliga sammanfattningar av beviljade projet inom Trafik och region 2023.

Beviljade projekt inom Trafik och region 2023

Integrated Electric Public Transport Simulation (iEptSim)

Zhenliang Ma, Avdelningen för transportplanering, KTH

Syftet med projektet är att utveckla en simuleringsmodell och ett verktyg som stöder beslutsfattandet och utvecklingen av hållbara transportlösningar som integrerar kollektivtrafikens effektivitet med flexibla, behovsanpassade transportsätt (t.ex. mikromobilitet och delad mobilitet). Det tekniska fokuset kommer att ligga på modeller och algoritmer för utformning och drift av sådana system, ett område med forskningsluckor. Tillämpningsfokus kommer att ligga på att utveckla simuleringsverktyget och utvärdera hybridtransportlösningar med fokus på kollektivtrafiken när det gäller nät- och verksamhetsplanering. Projektet tillhandahåller metoder och verktyg för att diagnostisera befintliga kollektivtrafiksystem (utveckla insikter, identifiera problem och möjligheter) och utvärdera partnerskapsstrategier med nya mobilitetstjänster som skulle kunna förbättra befintlig praxis och leda till betydande innovation. Det kommer att bidra till Region Stockholms mål att utveckla hållbara transportlösningar som är avsedda att öka tillgängligheten och hållbarheten i städerna, minska transportsektorns miljöpåverkan som helhet och i slutändan förbättra medborgarnas välbefinnande.

Beviljat belopp 2023: 800 000 kr
Beviljat belopp 2024: 800 000 kr

CAPA-CITY: Identifying capacity gaps to support urban and regional development

Oded Cats, Avdelningen för transportplanering, KTH

Föreslaget projekt syftar till att öka förståelsen av trängsel i kollektivtrafiken vid nybyggnation.

En kärnfråga, i en tid då Stockholms befolkning växer, är hur planeringen av nya bostäder, arbetsplatser och annan bebyggelse kan medverka till att hantera kapacitetsutmaningen. Byggs det på rätt ställen, och vad får byggande på en specifik plats för effekt på trängseln lokalt och över hela kollektivtrafikens nätverk. Var orsakar resor till och från en ny tänkt bebyggelse ytterligare trängsel?

Projektets bygger på tidigare forskning över hur resenärers biljettanvändande innehåller information om resandemönster. I tidigare projekt har vi utvecklat metoder för att bygga individuella resmönster från valideringar av biljetter. Metodiken har nyligen utvecklas så att även upplevd trängsel under genomförda resor har beräknats vilket gett nya möjligheter att titta på trängsel: hur mycket trängsel en enskild resa har innehållit, hur mycket trängsel resor från en särskild start- eller slutpunkt har inneburit och vilka start- och slutpunkter som bidrar mest till särskilt belastade snitt i kollektivtrafiken. Det ovan beskrivna ramverket föreslås vara utgångspunkten för en steg-för-steg metodik där potentiella utbyggnadsområden utvärderas utifrån deras effekt på trängsel i kollektivtrafiken. Samband mellan kollektivtrafikens kapacitet och faktorer som hur centralt området är, vilken typ av bebyggelse som planeras, koppling till kollektivtrafikens nätverk och tillgänglighet med bil utvärderas.

Beviljat belopp 2023: 800 000 kr
Beviljat belopp 2024: 800 000 kr

Assessing the importance of light conditions for safety in transit environments: The case of subway stations in Stockholm using fieldwork experiments and virtual reality scenarios (VR)

Vania Ceccato, Avdelningen för urbana och regionala studier, KTH

Ljus (och belysning) är mycket viktigt för människor. Forskningen har sedan länge funnit att ljus påverkar en individs syn, beteende och uppfattning av säkerhet och trygghet. Ändå saknas en god förståelse kring mekanismerna som kopplar samman trygghet med ljusförhållanden på offentliga platser såsom stationsmiljön. Därför är syftet med denna studie att bedöma effekten som belysning har på säkerhetsincidenter i tunnelbanestationer samt på resenärers trygghet. Analysen fokuserar på förändringar i ljusförhållanden (intensitet/styrka, riktning, fördelning, färg) detekterade med hjälp av data från först (1) virtuell reality (VR) scenarier och även (2) verkliga experiment i ett urval av tunnelbanestationer i Stockholm, mestadels på perronger. Undersökningar med ett urval av användare och regressionsmodeller kommer att ligga till grund för den analysmetodiken som används i studien. Det övergripande bidraget från våra rön är att ge riktlinjer för planering av belysning vid säkerhetsinsatser, renoveringar och linkande förändringar på befintliga stationer i Stockholmsregionen samt för planering av bättre och mer hållbara stationer i framtiden.

Beviljat belopp 2023: 800 000 kr
Beviljat belopp 2024: 800 000 kr