Hantera UG-grupper
Lathund för att hantera UG-grupper där du kan lägga till eller ta bort medlemmar i diverse UG-grupper som ger access till e-postlistor, delade e-postlådor, projektkataloger eller liknande.
Som Editor för UG-grupper hanterar man medlemmarna i grupper. Det kan röra sig om medlemskap på e-postlistor, behörighet till projektkataloger eller liknande.
Lägg till medlemmar i UG-grupper
- Gå till www.kth.se och klicka på Logga in i din personliga meny.
- Logga in med ditt användarnamn och lösenord.
- Klicka sedan på Tjänster i Personliga menyn och välj UG-grupper. Har du inte detta val under tjänster kan du lägga till det. Lathunden för det finns här:
Personliga menyn
.
Studenter har inte något val för Tjänster. Man kan då använda länken app.kth.se/ug-gruppeditor - Här visas en lista med alla grupper du har behörighet i. Man kan välja att visa upp till 30 grupper per sida.
- Sök upp den gruppen som ska hanteras genom att fylla i sökrutan för Filtrera mina grupper. Klicka på gruppen som ska hanteras i listan över sökträffar.
- Sök nuvarande medlemmar genom att sortera på antingen Efternamn, Förnamn, E-post, KTH-id eller Funktion.
- För att lägga till personer i en grupp, klicka på Lägg till ny medlem med KTH-konto för att söka upp personen. Lägg till personen genom att markera personen och klicka på Lägg till valda med KTH-konto.
- För funktionsadresser (endast e-postlistor) finns även valet att lägga till externa e-postadresser längre ner på sidan för gruppen. Om gruppen saknar e-postadress (e-mail alias) kommer denna funktionen inte visas.
Klicka på Lägg till ny medlem med e-postadress, fyll i e-postadressen och klicka på Lägg till e-postmedlem.
Ta bort medlemmar från UG-grupper
För att ta bort medlemmar i en UG-grupp markerar du vilka personer eller mailadresser som ska tas bort och klickar Ta bort valda med KTH-konto eller Ta bort valda e-postmedlemmar.