KTH Windows
Information om tjänsten IT-arbetsplats KTH Windows.
Beskrivning
KTH Windows (WIKS) är KTH:s gemensamma standardarbetsplats baserad på Windows 10 som operativsystem, MS Office version 2016 och ett antal andra nyttoprogram.
Tillämpbar för alla anställda och studenter på KTH, oavsett om det gäller utbildningsverksamhet, forskning, teknisk eller administrativ personal.
Syfte
- Tillhandahålla en driftsäker windowsinfrastruktur där Universitetsförvaltningen och skolorna är delaktiga i utvecklingsdriften och supporten av plattformen.
- Samordning av driften och supporten för denna miljö genom att minimera dubblerat arbete och effektivisera resursanvändning på KTH.
- Minska totalkostnaden på KTH för insatser inom investering, drift och utveckling i lokala Windows plattformar.
- Effektivisera och underlätta samverkan mellan grundutbildning, forskning och administration (ex. dela filer, kalendrar, funktionsmail, systemåtkomst).
- Green-IT! Öka miljömedvetenheten.
Omfattning
I tjänsten ingår
- Rådgivning vid inköp av dator
- Installation av dator
- Installation och underhåll av KTH-licensierad programvara och tillämpningar
- Självbetjäningsportal för installation av programvara
- Antivirusprogram
- Installation av skrivare
- Automatiska säkerhetsuppdateringar
- Åtkomst till KTH Windows-resurser via Citrix fjärrskrivbord
- Åtkomst till KTH Windows-resurser via VPN
- Support via mottagningsdisk, telefon, e-post, fjärradministration och på plats hos användare på KTH
- Personlig fillagring i hemkatalog (20GB med möjlighet till utökning).
- Delad fillagring i gemensamma areor för skolor/avdelningar.
- Delad fillagring i projektareor för grupper/projekt.
- Utskriftstjänster med kvothantering, rapportering.
Alternativ och avgränsning för datorarbetsplatsen
Avgränsningar
- Tjänsten finns endast att tillgå för KTH-ägda datorer
- Användarstödet omfattar endast resurser för datorn och de tjänster som ITA tillhandahåller
- Support ges under KTH IT-Supports öppettider
- Support på datorn sker på KTH
- Tjänsten omfattar inte applikationssupport
- Servicefönster är förlagt till torsdagar efter kl. 15:00, då tillgängligheten kan vara begränsad
Alternativ
-
Standard
- Grundutförande med KTH:s centrala IT-Support som den primära supportkanalen alternativt skolans lokala supportpersonal
- Alternativt med av ITA-kontrakterad lokal supportpersonal på skolan (görs efter överenskommelse mellan skolan och ITA)
-
Delad-admin
- Tillämpas efter särskild rutin där KTH Windows (WIKS) Standard inte kan uppfylla användarbehovet
- Ger administrativa behörigheter på datorn inkl. möjlighet för användaren att själv installera programvaror
- Information och blankett för Delad-admin finns här: Svenska (PDF) Engelska (PDF)
-
Datorsal
- Anpassad för student- och utbildningsbehov
-
Resursdator
- Gemensam dator för flera användare som har KTH-konto, t.ex. i gemensamma utrymmen
Applikationer
KTH Windows (WIKS) plattformen är som standard en managerad datormiljö, vilket innebär att applikationerna tillhandahålls av KTH IT-support, via Installation via Software Center .
Godkända datorer
KTH Windows (WIKS) plattformen installeras på testade och certifierade datormodeller. De modellerna väljs baserat på prestanda, ekonomi och livslängd.
Livslängd och plan för byte av datorer
Datorerna blir efter några år gamla och mindre effektiva, sett till kostnaden i form av lägre produktivitet och ökade supportinsatser behöver datorerna bytas ut med rimliga intervall.
Utöver detta har våra hårdvarutillverkare krav på att tillhandahålla säkerhetsuppdateringar för BIOS, Firmware och drivrutiner - denna gräns är satt till fem år.
Tillsammans gör det att vi i största möjliga mån försöker tillämpa byte av datorerna inom dessa fem år.
Ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv anses detta vara mycket bra.
Debitering
Användare | 600 kr / månad |
Resursdator | 600 kr / månad |
Datorsalsdator (ej IKT) | 600 kr / månad |
Datorsalsdator (IKT) | 400 kr / månad |
Applikationspaketering och distribution
Paketering enligt normala rutiner | Ingår i tjänsten |
Expresspaketering | 5000 kr / applikation |
KTH-Print för skolor
Avgift per ansluten multifunktionsskrivare | 350 kr / år |
Konfiguration av system | per timme enl. konsultinsatser, se på Prislista |
Support och beställning
KTH IT-Support
Öppettider: måndag till fredag: 8:00 - 16:30
Telefon: 08 - 790 6600
E-post:
it-support@kth.se
Besöksadress: Drottning Kristinas väg 4
Beställning
Inköp av dator sker enligt gällande rutiner för varje skola och avdelning.
Alla datorer ska vara certifierade och inköpta genom att Beställa IT-produkter .
Ansökan om KTH Windows (WIKS) behörighet:
Beställning av IT-arbetsplatsen