Information och hantering för de tjänster och licenser som beställs genom ITA – Beställningsportal.
IT-tjänster och licensutbud
KTH:s IT-avdelning erbjuder följande IT-tjänster och licenser i ITA – beställningsportal för personal på KTH. Dessa kan beställas för interndebitering på tidsbestämd basis.
IT-arbetsplats
KTH Mac
KTH Ubuntu
KTH Windows (WIKS)
För att kunna utnyttja tjänsten IT-arbetsplats så måste man välja fördefinierade datormodeller som finns i
Portalen för IT-ärenden
.
KTH Klientbackup
CrashPlan
Om du vill läsa mer om våra tjänster hittar du mer ingående information i vår tjänstekatalog under
tjänster för anställda
.
I ITA - Beställningsportal kan du beställa ovan nämnda IT-tjänster och licenser. Vill du däremot beställa datorer, annan IT-utrustning eller licenser som inte finns i ovan utbud gå till
IT-produkter
.
Logga in i portalen
Inloggningen sker med ditt KTH-konto. Jobbar du på distans behöver du ansluta din dator mot
VPN på KTH
.
Om du vill lägga till eller avsluta en beställning, eller ändra en användares avdelning eller skola, kan du göra det genom att lägga till eller redigera en befintlig beställning eller användarprofil.
Sök efter en användarprofil
För att kunna hantera tjänster, licenser eller skapa användarprofiler behöver man först söka upp användaren, för att undvika att skapa dubbletter.
Tryck på Användare i det gråa fältet
Välj Sök efter användare i rullgardinsmenyn
Välj att fylla i något av följande:
Sök Förnamn
Sök Efternamn
Sök Förnamn OCH Efternamn
Sök Personnummer (i formatet ÅÅMMDD eller ÅÅMMDD-NNNN)
Klicka på knappen Sök användare. Om användaren inte finns, kommer en knapp för "Skapa NY användare" att dyka upp.
Skapa en ny användarprofil
För att skapa en ny beställning till en anställd som är i behov av en viss IT-tjänst eller licens, behöver du först skapa användaren i ITA - beställningsportalen.
Klicka på "Skapa NY användare"
Fyll i följande fält:
Förnamn
Efternamn
Personnummer/födelsedatum (i formatet ÅÅMMDD eller ÅÅMMDD-NNNN)
Välj vilken skola och avdelning användaren tillhör i rullgardinsmenyn för "Skola" och för "Avdelning".
Klicka på "Skapa ny användare" för att spara.
Nu kan du gå vidare till att beställa tjänster eller licenser till användaren.
Börja med att söka efter användaren under fliken "Användare" och sedan "Sök användare"
Klicka på knappen "Redigera användare" (kugghjulet) på vald person du vill lägga till tjänst eller licens för
I "Översikt av användarens tjänster" klicka på Lägg till NY tjänst
Välj en tjänst i rullgardinsmenyn (har användaren redan en tjänst aktiv så är inte den tjänsten valbar).
Lägg eventuellt till behörigheter kopplade till tjänsten eller en annan relevant information under "Övrig information mm."
Fyll i valen för:
Startdatum
Tidsbegränsning (Välj tillsvidare om tjänsten eller licensen skall gälla tillsvidare)
Avsluta med att klicka på den gröna knappen Skapa tjänst.
Börja med att söka efter användaren under fliken "Användare" och sedan "Sök användare"
Klicka på knappen "Redigera användare" (kugghjulet) på vald person du vill avsluta tjänst eller licens för
I tabellen för "Översikt av användarens tjänster", klicka på "Redigera" (kugghjulet) för den tjänst som önskas avbeställas.
Ändra "Tidsbegränsning" till "Välj ett slutdatum"
Fyll i valen för
Slutdatum
Anledning till avbeställning
Vid val "Slutar på KTH" tar KTH IT-support bort samtliga tillhörande behörigheter kopplade till tjänsten. Detta kan exempelvis vara tillgång till mappar på G:\ eller P:\ vid avbeställning av KTH Windows (WIKS)
Vid val "Behöver ej tjänsten" tar KTH IT-support enbart bort tjänsten och inte tillhörande behörigheter kopplade till tjänsten, exempelvis G:\ eller P:\ vid avbeställning av KTH Windows (WIKS)
Kopiera Konto till USB (250 kr)
Klicka på "Spara ändring".
Ett ärende till KTH IT-Support kommer automatiskt att skapas på slutdatumet. Därefter tas tjänsten eller licensen bort. Kontakta IT-Support
om du inte får ett mejl på slutdatumet om att ett ärende om avbeställning är skapat.
Börja med att söka efter användaren under fliken "Användare" och sedan "Sök användare".
Klicka på knappen "Redigera användare" (kugghjulet) på vald person du vill förlänga en tjänst eller licens för.
I tabellen för "Översikt av användarens tjänster", klicka på "Redigera" (kugghjulet) för den tjänst eller licens som du önskar förlänga utgångstiden för.
I rutan "Redigera tjänst" under "Tidsbegränsning" kan du antingen välja ett nytt slutdatum eller "Tillsvidare" i rullgardinsmenyn. Klicka sedan på "Spara ändring".
Om en användare byter avdelning inom samma skola, behöver man ändra avdelning i beställningsportalen.
Observera att du endast kan byta avdelning inom den skola du är beställare för.
Börja med att söka efter användaren under fliken "Användare" och sedan "Sök användare"
Klicka på knappen "Redigera användare" (kugghjulet) på vald person du vill byta avdelning för
Klicka på knappen "Redigera användaren"
Välj den nya avdelningen i rullistan "Avdelning/Projekt" och välj om det skall ske omgående eller välj ett datum för byte. Klicka sedan på "Uppdatera"
Om en användare har bytt skola men fortfarande ska ha kvar sina tjänster som finns i beställningsportalen, kan en beställare på den nya skolan göra ett skolbyte i beställningsportalen.
Man kan som beställare endast flytta över en användare från en annan skola till sin egna skola.
Börja med att söka efter användaren under fliken "Användare" och sedan "Sök användare"
Klicka på knappen "Skolbyte"
Du ser att "Ny skola" inte är valbart vilket betyder att du endast kan flytta en användare till den skola som du som beställare tillhör. Välj rätt "Avdelning/Projekt" samt tidpunkt för ändring. Bekräfta med att klicka på knappen "Byt skola".
Fliken Beställningar
Tryck på fliken "Beställningar" och välj "Visa beställningar", så kommer de beställningarna för din skola som du tillhör att visas.
På raden under "Beställningar för min skola/skolor", så kan du i rullgardinsmenyn välja vilka beställningar du vill se, som till exempel "Mina beställningar" (1). Välj även skolan om du är beställare åt mer än en skola (2).
Efter du har valt vilken typ av beställningar du vill filtrera din sökning efter, så kan du under rubriken "Beställning" trycka på "Visa" för att få veta mer information om beställningen, eller trycka på "Ändra" för att eventuellt ändra något i en redan gjord beställning.
Fliken Historik
Under fliken "Historik" kan man välja "Historik för tjänster" eller "Historik för användare" för att se historiken gällande en eller flera beställningar på den skola man tillhör. Därefter kan man till exempel filtrera på "Namn" för att få ett mer detaljerat sökresultat.