Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Strategi för likvärdig examination: varierad examination

En annan viktig strategi för att göra examinationen mer inkluderande är varierade examinationsformer. Syftet med varierade examinationsformer är att ge utrymme för så många studenters förutsättningar och lärande som möjligt. Fredrik Bondestam vid Nationella sekretariatet för genusforskning föreslår att vi kan bjuda in studenterna till att själva påverka utformningen på sin examination (inom de ramar som kursplanen medger).

Frågor att reflektera över är:

  • Vilka är kursmålen och hur examineras de? Varför har du valt den examinationsformen?
  • Ger kursen, och det sätt den examineras på, studenter lika möjlighet att lyckas oavsett bakgrund? Vilka är styrkorna och svagheterna ur ett JML-perspektiv? Om ditt val av examinationsform riskerar att diskriminera vissa kategorier av studenter, finns det något du skulle kunna göra åt saken? 

Det finns mängder av examinationsformer. KTH har en stor exempelsamling med råd om olika typer av examination . Slå upp i den när du vill ha idéer om hur du kan variera examinationen i din kurs.