Denna kurs är en social, kulturell, filosofisk och historisk undersökning av genus och teknik. Med utgångspunkt i antagandet att varken design eller användning av teknik är något genusneutralt utforskar kursen samkonstruktioner av genus och teknik i såväl kritisk teori som teknologiska praktiker. Med hjälp av feministiska teknik- och vetenskapsstudier (STS) samt feministisk medieforskning tillhandahåller kursen kritiska perspektiv på kopplingar mellan genus och teknik. Kursen avser också ge förståelse för hur teknik och genus samspelat genom historien exempelvis inom områden som arbetsorganisation och teknikintroduktion.
Kursen syftar inte endast till att analysera teknik, utan även att bidra med en kritisk genusmedvetenhet för sätt att tänka och utveckla ny teknik. Kursen arbetar dels med att utveckla analyser av teknik och dels med att utforska vad dessa analyser kan göra för skillnad för teknikutvecklingen.
Examinationen består av aktivt deltagande i seminarier, korta reflektionstexter, och en avslutande akademisk uppsats. En del av detta arbete är kopplat till sätt att tänka, modellera eller skissa teknik och teknikutveckling på annorlunda sätt, för att synliggöra designimplikationer ur ett genuskritiskt perspektiv.
Lärandemål
Denna kurs syftar primärt till att ge studenten kritiska redskap och perspektiv för att förstå kopplingar mellan genus och teknik. I förlängningen syftar den även till att stödja tänkande kring och utveckling av teknik på nya, annorlunda sätt.
Efter kursen ska studenten kunna:
* kritiskt analysera kopplingar mellan genus och teknik i teori och praktik
* skriva en akademisk uppsats på området genus och teknik som bygger på kursens centrala begrepp och perspektiv
* ha grundläggande förståelse för hur genus och teknik samspelat under 1800- och 1900-tal.
* föreställa sig och föreslå sätt att utveckla teknik på som bryter mot eller förändrar genusnormativa teknologiska praktiker