Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Programutveckling med CDIO

Du som är programansvarig kan ta hjälp av ett CDIO-liknande arbetssätt för att följa upp var i programmen målen introduceras, vilka lärandeaktiviteter som finns och hur de examineras.

Integrering av jämställdhet, mångfald och lika villkor inom utbildning med hjälp av CDIO-standarderna

Hållbar utveckling finns sedan 2020 som en valfri CDIO-standard (Se Malmqvist, Edström, Rosén, Hugo & Campbell. 2020). Jämställdhet, mångfald och lika villkor är hållbarhetsfrågor, de ingår i de globala hållbarhetsmålen, vilket gör att den valfria CDIO-standarden för hållbar utveckling  kan användas som metod för att tydliggöra integreringen av jämställdhet, mångfald och lika villkor i utbildningen.

Valfri CDIO-standard: Hållbar utveckling

Beskrivning

Ett program uppfyller standarden för hållbar utveckling identifierar förmågan att bidra till hållbar utveckling som en nyckelkompetens hos sina utexaminerade. Programmet är rikt på lärandeupplevelser inom hållbarhet och utvecklar de kunskaper, färdigheter och attityder som krävs för att hantera hållbarhetsutmaningar.

  • Programmet betonar miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet vid antagandet av CDIO-principerna som kontext för ingenjörsutbildning (Standard 1).
  • Hållbarhetsrelaterad kunskap, färdigheter och attityder tas uttryckligen upp i programmål och lärandemål (Standard 2).
  • Aspekter av hållbar utveckling är integrerade i flera ömsesidigt understödjande ämneskurser och projekt, eventuellt i kombination med specifika hållbarhetskurser (Standard 3).
  • Koncept om hållbarhet, potential och begränsningar hos vetenskap och teknik samt relaterade roller och ansvar för ingenjörer etableras i ett tidigt skede av utbildningen (Standard 4).
  • Design-implementationsupplevelser ger studenter möjligheter att tillämpa och kontextualisera hållbarhetskunskaper, färdigheter och attityder, både vid utveckling av ny teknik och vid återanvändning, omdesign, återvinning, avveckling, etc., av befintlig teknik (Standard 5).
  • Fysiska och digitala lärandemiljöer möjliggör tvärvetenskapligt och internvetenskapligt samarbetslärande och interaktion med olika externa intressenter (Standard 6).
  • Hållbarhetslärandeupplevelser integreras med lärande av ämneskunskaper, personliga och interpersonella färdigheter, samt produkt-, process-, system- och servicebyggande färdigheter (Standard 7).
  • Aktiva, upplevelsebaserade och transformativa lärandeaktiviteter utvecklar studenternas nyckelkompetenser för hållbarhet (Standard 8).
  • Förbättring av fakultetskompetenser för hållbarhet och relaterade undervisningskompetenser främjas aktivt (Standard 9 & 10).
  • Lämpliga metoder för att bedöma hållbarhetsrelaterade lärandemål implementeras (Standard 11).
  • Integrationen av hållbar utveckling utvärderas av studenter, lärare, industri och samhällsintressenter och i relation till relevanta FN- och andra ramverk (Standard 12).

Motivering

Att hantera hållbarhetsfrågor är en av mänsklighetens stora utmaningar. Ingenjörer behöver förstå teknikens konsekvenser på sociala, ekonomiska och miljömässiga hållbarhetsfaktorer för att utveckla lämpliga tekniska lösningar i samarbete med andra aktörer för att hantera samhällsfrågor.

Bedömningsskala för självutvärdering

5 Hållbar utveckling är fullt integrerat i enlighet med beskrivningen i den valfria CDIO-standarden för hållbar utveckling.
4 Integrationen av hållbar utveckling är genomgripande, väl anpassad till programkontexten och främjar progression av kunskap, färdigheter och attityder, och det finns dokumenterade bevis för att studenter har uppnått de avsedda lärandemålen.
3 Det finns uttryckliga programmål och avsedda lärandemål relaterade till miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet samt minst tre betydande lärandeupplevelser inom hållbar utveckling av ökad komplexitet, inklusive en introduktion tidigt i programmet.
2 Minst en betydande lärandeupplevelse inom hållbar utveckling genomförs och det finns en plan för utökad integration av hållbar utveckling.
1 Mindre lärandeupplevelser inom hållbar utveckling har implementerats och behov och möjligheter för utökad integration av hållbar utveckling har identifierats.
0 Det finns inga lärandeupplevelser inom hållbar utveckling i programmet.