Digitalt kollegialt lärande med Kuppi
Projektet innebär att ta fram och pilottesta dels ett format för kollegialt lärande, dels stödmaterial specifikt för ämnet digitala synkrona möten (t.ex. kursträffar via Zoom) i detta format, för att stärka KTH:s förmåga att ge kurser i blandade lärmiljöer (blended learning)
Projektkontext
På KTH idag använder sig flertalet kurser av blandade lärmiljöer (det som på engelska benämns blended learning), vilket oftast beskrivs som en genomtänkt kombination av lär-aktiviteter i digital lärmiljö och på campus. Antalet sådana kurser har ökat efter Covid-19 pandemin.
I båda lärmiljöerna (den fysiska och den digitala) kan det förekomma aktiviteter som sker:
-
synkront, dvs något som sker här och nu, tex en kursträff (kan ske fysiskt på campus eller digitalt t.ex. via Zoom),
-
asynkront, en aktivitet som är mindre beroende av när studenter genomför den (t.ex. läsa kurslitteratur, studera en inspelad föreläsning eller svara på ett quiz).
Det finns vissa utmaningar i den digitala lärarrollen, till exempel vid digitala synkrona kursträffar på Zoom. Under pandemin lärde vi oss att studenterna upplevde att de hade svårt att hålla uppe motivationen, kände lågt engagemang att delta, att de enbart var passiva deltagare och kände sig ensamma. Lärarna upplevde även de svårt att få respons från studenterna och att de pratade för sig själva. Dessa utmaningar behöver för det första adresseras.
En annan förändring är ökande kostnader för undervisningslokaler på KTH. Lärare och andra som har ansvar för undervisning, kommer behöva se över hur de kan minska de kostnaderna för sina kurser utan att tappa i kvalitet. Att använda blandade lärmiljöer på ett smart och genomtänkt sätt som bibehåller kvaliteten kan vara en lösning. Då blir utveckling av den digitala lärarrollen för det andra relevant även för att hushålla med resurser.
Som stöd i till lärarkollegiet i digitalt lärande finns idag en kurs, workshoppar, webbinarier, individuell handledning och självstudiekurser på Canvas. Det saknas dock stödmaterial för (specifikt) ämnet digitala synkrona kursträffar, d.v.s. hur man som lärare organiserar, planerar och genomför digitala kursträffar som stärker studenternas lärande.
Ett utbildningsformat för detta ämne med ett större kollegialt inslag skulle kunna komplettera det stöd som finns nu. Ett sådant format skulle kunna användas även för andra ämnen.
Syfte/Effekt (outcome)
Projektets övergripande syfte är att hjälpa den digitala transformationen framåt på ett sätt som är skalbart och ger en bestående förändring, genom att:
-
Ta fram ett utbildningsformat med ett stort kollegialt inslag som kan användas för olika ämnen
-
Pilottesta utbildningsformatet på ämnet digitala synkrona kursträffar (ta fram och tillämpa stödmaterial inom formatet) för att minska de problem vi känner till idag
Projektresultat (output)
Implementerat utbildningsformat på lämplig teknisk plattform (benämning av och egenskaper hos formatet definieras i projektet) med stödmaterial specifikt för ämnet digitala synkrona kursträffar paketerat i formatet. Delresultat är:
-
Implementerad pilot, redo att användas
-
Pilot utvärderad och formatet har anpassats utifrån dessa erfarenheter
-
Ny pilotomgång med utökat/förbättrat innehåll, eller ett annat ämne inom samma plattform.
Tidplan
Startdatum: 2024-08-01
Slutdatum: 2024-12-31
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:
-
Projektdirektiv: Projektdirektiv_FrU24_2424-ITM_KUPPI_240604.pdf