Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Iterativt lärformat för hållbarhetskompetenser

Projektet innebär att i samverkan med Scania utveckla en lärplattform för hållbarhetskompetens inom ramen för livslångt lärande, med kursplan, lärande-, undervisnings- och bedömningsmaterial. Som fortsättning, genomförs en pilot på företagets egen plattform.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P13. Integrerat livslångt lärande

P5. Öppna experimentella miljöer 

P9. En utvecklande utbildningskultur 

Definitioner av principerna

Kontakt

Malin Pops Runsten
Malin Pops Runsten specialist
Anders Johansson
Anders Johansson särsk. utredare livsl. lärande

Scania

Maria Jobenius, Senior Sustainability Strategist, Scania Group 

Matilda Drakvingen, Learning Lead, Scania Group 

Detta KTH-gemensamma projekt genomfördes inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2410-KTH). 

Projektkontext  

Pilotprojektet har sin bakgrund i att Scania och KTH under pandemin etablerade en arbetsgrupp för utbildning, som senare utvecklades till en Learning Steering Group. Som en följd av framgången med kursen Hållbara transportsystem blev det uppenbart att det fanns ett behov av en plattform för att stödja deltagarna efter avslutad kurs. Dock har nuvarande kursformat begränsningar vad gäller skalbarhet och kostnadseffektivitet. 

Syfte/Effekt (outcome) 

Syftet med pilotprojektet är att i samverkan med Scania utveckla ett iterativt inlärningsformat för hållbarhetskompetens som omfattar learning sprints och social learning. Det föreslagna formatet innebär en övergång från formella kurser till ett kvalitetssäkrat kollektivt lärande. Det liknar delvis studiecirklar med fördefinierade cykler av studiematerial och workshops som leds av facilitatorer. Detta innebär nya och vetenskapligt förankrade former för livslångt lärande som går bortom det traditionella upplägget med kurser som den fördefinierade artefakten där lärande sker. Effektmålen är: 

  • Långsiktigt skapa en lärandekultur som uppmuntrar till ständiga förbättringar, aktiviteter och innovation inom hållbarhetsområdet. 
  • Möjliggöra och uppmuntra tvärfunktionella samarbeten och kunskapsdelning för att uppnå hållbarhetsmål 

Projektresultat (output) 

  • Definierade lärandemål, t.ex. förståelse för nyckelbegrepp inom hållbarhet, tillämpning av hållbara principer i olika yrkesroller och identifiera möjligheter för hållbara lösningar samt kursplan 
  • Utvecklat lärande-, undervisnings- och bedömningsmaterial. 

Projektfortsättning: 

  • Förberedd första pilotomgång av lärplattformen. 
  • Vetenskaplig utvärdering av lärformatets effekt på hållbarhetskompetens. 

Tidplan 

Startdatum: 2024-06-01
Slutdatum: 2025-07-31  

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-29