Kollegial kompetensutveckling med fokus på ämnesdidaktik
Projektet innebär att utveckla, testa och utvärdera en metod som stärker de ämnesdidaktiska samtalen, med syfte att identifiera de ämnesdidaktiska utmaningarna och därmed öka den ämnesdidaktiska kompetensen hos lärarna på KTH.
Projektkontext
Väsentliga ämneskunskaper är en förutsättning för att våra examinerade ska kunna möte morgondagens komplexa utmaningar. Lärandet i varje ämne skiljer sig åt och varje ämne och disciplin har sina egna utmaningar och ställer olika krav på hur lärandet organiseras. De ämnesdidaktiska utmaningarna ser olika ut för olika program och olika kurser. Ett ökat fokus på ämnesdidaktik påverkar inte bara studenterna kunskapsutveckling utan kan även verka kvalitetshöjande och förbättra genomströmning.
Syfte/Effekt (outcome)
Projektets syfte är att öka KTH:s fokus på ämnesdidaktik på KTH, vilket kan förbättra studenternas kunskapsutveckling, verka kvalitetshöjande och öka genomströmningen, genom att utveckla och förstärka de ämnesdidaktiska samtalen på KTH och höja den ämnesdidaktiska kompetensen.
Projektresultat (output)
Ett format för kollegial ämnesdidaktisk kompetensutveckling, via ämnesdidaktiska samtal med fokus på de ämnesdidaktiska utmaningarna. Utfallet av genomförda examinationsmoment kan ligga till grund för att identifiera aspekter i kurserna som studentgrupperna har utmaningar med att lära sig. Delresultat är:
- Underlag (metoder, plan m.m.) för pilot
- Rapport från pilot inklusive utvärdering av genomförandet
- Presentation och material för kunskapsspridning (t.ex. KTH SoTL).
Tidplan
Startdatum: 2024-08-01
Slutdatum: 2024-12-31
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge: