Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kursportföljer som varumärkesportföljer

Projektet innebär att skapa en varumärkesportföljsstrategi för INDEK:s program och kurser för positionering på KTH och mot andra lärosäten, med målformulering, varumärkesarkitektur och definition av kursers och programs varumärkesroller i portföljen.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P8. Flexibla och strukturerade studievägar

Definitioner av principerna

Kontakt

Henrik Uggla
Henrik Uggla universitetslektor

Detta projekt genomfördes på Skolan för industriell teknik och management (ITM) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2422-ITM).  

Projektkontext  

Idag handlar utbildning inte bara om en enstaka kurs, ett visst program eller en inriktning. Snarare bör man se olika utbildningsinsatser vid KTH och INDEK specifikt som portföljer av utbildningserbjudanden. Från ett sådant portföljperspektiv, har KTH traditionellt erbjudit kurser och program utifrån ett produkt- och teknikcentrerat synsätt, med ett avsändarorienterat fokus. I framtiden kommer det centrala paradigmet i stället att vara ett användar- och studentorienterat erbjudandefokus. 

Ett viktigt syfte blir att täcka in olika attraktiva (nya) segment på marknaden på ett sådant sätt att man får maximal marknadstäckning men minimal överlappning eller kannibalisering. Det blir viktigt att differentiera kurserna (och deras komponenter) så de tilldelas en tydlig och strategisk varumärkesroll inom den utbildningsmässiga portföljen. Annars kan vi inte identifiera och förstå det strategiska värdet av en viss kurs eller program. 

Exempel på varumärkesroller:  

  • Det ökar kassaflödet genom hög antagning (kassako-varumärke)
  • Det har strategisk betydelse för framtiden (strategiskt varumärke)  
  • Det förändrar och berikar innebörden av institutionens, skolans eller KTH:s institutionella huvudvarumärke (s.k. silver bullet-varumärke). 

Syfte/Effekt (outcome) 

Syftet är att skapa en tydlig plattform för positionering av INDEK:s programkurser som möjliggör en mycket mer attraktiv positionering internt mot andra kurser och program, samt externt mot andra högskolor. 

Projektresultat (output) 

En varumärkesportföljstrategi för kurs- och programportföljen. Delresultat:  

  • Formulerade strategiska och hållbara portföljmål

  • En systematisk varumärkesarkitektur för INDEK som visar hur hela systemet av kurs-”varumärken” hänger ihop med KTH och dess övergripande varumärke. 

  • Definierade roller för portföljdelar och enskilda kurser som kan ladda, integrera och separera kursportföljen. 

  • En realistisk portföljstrategi som blir både ett strategiskt positioneringsverktyg och ett stöd för pedagogisk och didaktisk vidareutveckling. 

Tidplan 

Startdatum: 2024-09-01
Slutdatum: 2024-11-15 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-27