Förbättring av datorsalstentor med Canvas/Möbius och AI
Projektet innebär att kartlägga möjligheter och verktyg för att examinera olika typer av kunskaper med datorsalstenta på ett både kvalitativt och effektivt sätt. För att effektivisera rättningen kan ett större inslag av automaträttning användas, eventuellt med hjälp av AI.
Projektkontext
Studenternas lärande styrs i hög grad av examinationens utformning. Med ökad användning av AI blir övervakad salsexamination viktigare. Det finns därför uppenbara skäl att såväl förbättra som att effektivisera salsexaminationen och det förutsätter en övergång till datorsalstentor. För att kunna examinera olika kunskaper och färdigheter med dator är det önskvärt att kartlägga och kreativt använda de verktyg som redan finns i våra system såsom Canvas/Möbius. För att effektivisera rättningen kan ett stort inslag av automaträttning användas. Dagens automaträttning räcker dock inte i alla sammanhang och därför finns det anledning att undersöka hur AI kan användas för att effektivisera den rättningen som idag görs manuellt och att därmed utöka graden av automaträttning.
Syfte/Effekt (outcome)
Syftet är att kartlägga möjligheter och verktyg för att examinera olika typer av kunskaper med datorsalstenta på ett både kvalitativt och effektivt sätt.
Projektresultat (output)
Förslag och exempel på hur befintliga verktyg Canvas/Möbius och AI kan användas för att examinera olika typer av kunskaper med datorsalstentor.
Tidplan
Startdatum: 2025-08-20
Slutdatum: 2026-06-15
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.
- Poster: Projektets första poster kommer vid Storträffen 2025-12-01
-
Projektdirektiv: Projektdirektiv_FrU25_2518-ITM_Datorsalstentor