Integrering av AI i ABE-skolans kursutbud
Projektet innebär att utveckla och implementera AI-litteracitet och -kunnighet (enligt nytt EU-direktiv) via integrering av AI i befintliga kurser; hur lärare kan använda AI som verktyg och hur studenterna kan lära sig använda AI för att lösa omedgörliga och komplexa problem.
Projektkontext
Såväl studenter som yrkesverksamma använder AI-verktyg i en allt större utsträckning. Dessa verktyg utvecklas i ett mycket snabbt tempo och blir allt kraftfullare. Det nya EU-direktivet tydliggör vikten av god AI-kunnighet hos medarbetare i olika organisationer som använder och utvecklar AI. KTH:s kurser behöver anpassas.
Not. Projektet är ett underprojekt till KTH:s övergripande projekt Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud (projekt KTH-2401).
Syfte/Effekt (outcome)
I hård konkurrens ska KTH ligga i framkant avseende studenters och lärares AI-kunnighet. KTH-studenter ska ha AI-kompetens som är direkt relevant för yrkeslivet för att vara fortsatt attraktiva på arbetsmarknaden.
Projektresultat (output)
- Implementering och utveckling av kursinnehåll och examinationsformer som är anpassade till AI för ett urval av befintliga kurser
- Genomförda gemensamma workshoppar, både interna och externa (med näringsliv för kunskapsdelning)
- Slutrapport och symposium för att sprida resultat.
Tidplan
Startdatum: 2025-09-01
Slutdatum: 2026-08-31
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:
- Poster: Projektets första poster kommer vid Storträffen 2025-12-01.
- Projektdirektiv: Projektdirektiv_FrU25_2503-ABE_AI-IntegreringUtb_250605.pdf