Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Människa-datorinteraktion med fri start och fri fart

Projektet omfattar att utveckla en MOOC-kurs i människa-datorinteraktion (MDI) som erbjuder externa sökande till masterprogram, med MDI som förkunskapskrav, ett kvalitetssäkrat alternativ. Kursens format och omfattning gör den även attraktiv som vidareutbildning för deltagare från arbetslivet.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P1. Väsentliga ämneskunskaper

P4. Bedömning och examination för lärande 

P12. Breddad rekrytering och deltagande 

P13. Integrerat livslångt lärande

Definitioner av principerna  

Kontakt

Jarmo Laaksolahti
Jarmo Laaksolahti adjunkt, prefekt

Detta projekt genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2508-EECS). 

Projektkontext

Starka externa sökande till masterprogrammet Interaktiv medieteknik (TIMTM) kan ibland inte antas då de inte uppfyller kravet på kunskaper i människa-datorinteraktion (MDI) ofta på grund av att ämnet inte finns på deras hemuniversitet eller i deras hemland. Detta är olyckligt för programmet som på grund av dess tvärvetenskapliga natur strävar efter att anta studenter med olika bakgrund och mår bra av en mix av studenter.

Syfte/Effekt (outcome)

Syftet med projektet är utveckla en kort introduktion till MDI i MOOC-format (Massive Open Online Course) med fri start och fri fart som erbjuder externa sökande till masterprogrammet TIMTM ett kvalitetssäkrat alternativ för att uppfylla behörighetskravet och även gör kursen attraktiv som fort- och vidareutbildningskurs (FoV) för deltagare från arbetslivet. Effektmålen inkluderar: utökad mångfald bland antagna till programmet, ett FoV-alternativ i en omfattning och format lämpat för livslångt lärande.  

Projektresultat (output)

  • En 3 hp-kurs i MDI i MOOC-format med fri start och fri fart, inspirerad av kursen DH1621. Kursen ska i så hög grad som möjligt använda sig av automatiserade och studentledda lär- och examinationsformer. 

  • Ett exempel på (till stora delar) automatiserad bedömning och examination av kvalitativa uppgifter 

  • Ett bestående resultat är välproducerat pedagogiskt innehåll som går att återanvända inom ramen för flera olika kurser och som kan utgöra ett bra underlag för marknadsföring och kommunikation av ämnesområdet. 

Tidplan

Startdatum: 2025-05-15
Slutdatum: 2026-12-31 

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-23