Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Projektledningsmodell för ITM:s utvecklingsprojekt

Projektet innebär att ta fram en projektmodell/processbeskrivning som beskriver hur ITM kan leda och driva utvecklingsprojekt där resultaten tillämpas och nyttiggörs i verksamheten, däribland att utveckla ITM:s utlysning för utbildningsprojekt 2026 inom ramen för Framtidens utbildning.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd

P11. Ett ledningssystem för kvalitetsutveckling 

Definitioner av principerna

Kontakt

Isabel Werner Runebjörk
Isabel Werner Runebjörk doktorand

Detta projekt genomförs på Skolan för industriell teknik och management (ITM) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2510-ITM).  

Projektkontext

Ett flertal projekt har startats på ITM inom ramen för Framtidens utbildning (FrU). FrU:s programledning utformar en övergripande process, dokument och uppföljningsstöd utifrån ett KTH-perspektiv, men det finns ingen processbeskrivning för projektledare, och övriga aktörer på skolan (t.ex. GA), som både uppfyller skolans behov och som kan integreras med FrU-processen. En sådan processbeskrivning bör kopplas till delmål och milstolpar, resultatspridning, värdeskapande och nyttiggörande. Det har också saknats en strukturerad form för skolans egen uppföljning av progress, d.v.s. hur projektens projektledare på ett strukturerat sätt rapporterar och levererar, vilket sammantaget har gjort att projektledningen av de olika utvecklingsprojekten hittills har varit flytande.

Syfte/Effekt (outcome)

Projektet syftar till att bidra till värdeskapande och nyttiggörande i ITM-skolans utvecklingsprojekt, genom en projektmodell/processbeskrivning som beskriver hur ITM kan leda och driva utvecklingsprojekt där resultaten tillämpas och nyttiggörs i verksamheten, samt att utveckla ITM:s utlysning för utbildningsprojekt 2026 inom ramen för Framtidens utbildning, baserat på denna modell. 

Effektmålet av projektet “Projektledning” kan därför beskrivas som att öka projektmognaden på ITM vad gäller utbildningsutvecklingsprojekt inom ramen för Framtidens utbildning.  

Projektresultat (output)

  • Behovsanalys 

  • Projektmodell: konkreta verktyg i form av mallar och/eller processbeskrivning.  

Tillsammans bildar dessa delar ett ’operativsystem’, som beskriver hur ITM kan leda och driva utvecklingsprojekt där resultaten tillämpas och nyttiggörs i verksamheten. 

Tidplan

Startdatum: 2025-05-25
Slutdatum: 2025-12-31 

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-13