Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Vidareutveckling av Maxistudion i KTHB

Projektet innebär att ta fram en praktiskt testad process kring Maxistudion på KTHB. Studion har potential att bli en väsentlig del av KTH:s digitala lärmiljö för lättanvänd framtagning av flexibelt, flippat och tillgängligt digitalt undervisnings- och bedömningsmaterial.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P5. Öppna experimentella miljöer

P3. Aktivt studentcentrerat lärande 

P4. Bedömning och examination för lärande 

P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd 

​​​​​​​Definitioner av principerna   ​​​​​​​

Kontakt

(tills projektledare utsetts)

Anna Jerbrant
Anna Jerbrant universitetslektor

Detta KTH-gemensamma projekt genomförs inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2502-KTH).  

Projektkontext

En Maxistudio har redan skapats av en entusiast på IT/AV utifrån återvunnen utrangerad utrustning, i syfte att skapa en lättanvänd miljö för lärare att skapa digitalt undervisnings- och bedömningsmaterial. Dock saknas processer för att klara en bredare uppstart av användningen och den löpande driften av studion, där flera användartyper inkluderas (studenter, verksamhetsstöd m.fl.) liksom nödvändiga aktörer från verksamhetsstödet för löpande drift. Genom att definiera och testa dessa processer, kan Maxistudion bli en väsentlig del av KTH:s digitala lärmiljö.

Syfte/Effekt (outcome)

Projektet syftar till utvecklad digital kompetens på KTH och ändamålsenlig digital infrastruktur enligt KTH:s digitaliseringsstrategi. Detta innebär:

  • Pedagogisk förändring: Ökad andel kurser med student-centrerad pedagogik som innefattar digitalt undervisnings- och examinationsmaterial.
  • Ökad andel kurser med student-centrerad pedagogik som innefattar digitalt undervisnings- och examinationsmaterial. 
  • Ökad tillgänglighet för:
    • lärare som vill skapa flexibelt, flippat och tillgängligt digitalt undervisningsmaterial i en professionell miljö 
    • studenter som behöver kunna skapa digitalt inlämnings- och examinationsmaterial 

    • Verksamhetsstödet för att skapa instruktionsfilmer och annat informationsmaterial  

  • Alla anställda ska också kunna använda Maxistudion i KTHB för digitala webbinarier. 
  • Maxistudion kan även avlasta lokalbristen (fysiska lokaler) vid schemaläggning, eftersom lärare då på ett enkelt sätt kan skapa digitala, icke-fysiska lärtillfällen som komplement till lokalbunden undervisning. 

Projektresultat (output)

  • Genomförd pilot med hjälp av befintlig utrustning i befintlig lokal, där representanter från alla användartyper (lärare, studenter, verksamhetsstöd m.fl.) haft möjlighet att testa skapande och nyttjande av digitalt undervisnings- och examinationsmaterial med både effektivt och användarnära verksamhetsstöd och pedagogiskt stöd (hur lärarna kan använda videomaterial i sin undervisning).
  • Definierad process för uppstart och löpande hantering av studion (tekniskt IT/AV-underhåll så väl som bokning, ekonomi och annan administration). Processen ska ha tydliga ansvariga och även vara testad med representanter från alla användartyper (lärare, studenter, verksamhetsstöd m.fl.).
  • Exempel på undervisningsupplägg som inkluderar videomaterial.
  • Exempel på producerat material från samtliga användartyper (specifikt ska antalet kurser som inkluderat material från studion mätas, uppdelat på undervisnings- och examinationsmaterial).
  • Själva studion är idag mycket väletablerad och behöver idag inte åtgärdas varken tekniskt eller fysiskt. Däremot bör projektet, om det är lyckosamt, ta fram dels en uppskattad budget för ev. framtida ev. uppdateringar, dels ett förslag på hur lösningen kan förvaltas framåt.

Tidplan

Startdatum: 2025-10-01
Slutdatum: 2026-12-31

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-27