Framtidens utbildning är ett förändringsprogram som ska stödja oss på KTH att vara proaktiva och bedriva utveckling av KTH:s utbildningar med ett långsiktigt helhetsperspektiv. I december 2022 tillsattes en programledning, verksamheten startade 2023 och programmet planeras pågå fram till och med 2027. Mer om denna tidslinje finns under
Bakgrund
.
Varför Framtidens Utbildning?
Syftet med programmet är att säkerställa att KTH:s utbildningsprogram ska vara fortsatt attraktiva och relevanta i en snabbt föränderlig och osäker värld. Visionen är att KTH – som ett världsledande universitet – attraherar, utbildar och vidareutbildar ingenjörer, arkitekter, lärare och forskare med de breda och djupa kompetenser som krävs för att kunna driva på en hållbar samhällsutveckling.
För att bidra till detta ska Framtidens utbildning:
Stärka KTH:s förmåga att driva systematisk utbildningsutveckling
Stödja kunskapsdelning och förändringskultur
Utveckla riktning för komplexa och strategiskt viktiga gemensamma områden
Internationell outreach
Principramverket
Programmet har sedan juli 2022 haft ett
ramverk
med 13 strategiska principer som utgångspunkt för arbetet. Ramverket består av 13 principer som är grupperade i 5 områden.
Principramverket
Programmet har sedan juli 2022 haft ett
ramverk
med 13 strategiska principer som utgångspunkt för arbetet. Ramverket består av 13 principer som är grupperade i 5 områden.
Programmet har sedan juli 2022 haft ett
ramverk
med 13 strategiska principer som utgångspunkt för arbetet. Ramverket består av 13 principer som är grupperade i 5 områden.
Projektportföljen
Idag finns ca 75
projekt
(ca 25 per år har beslutats hittills under 2023-2025) med olika fokus och omfattning. Fler projekt tillkommer 2026-2027. En viktig del av programmets verksamhet är att bedöma vilka projektresultat/metoder som är värda att skala upp och genomföra över hela KTH.
Podd
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 65 med KTH Formula Student. Grafik: KTH.
Podd #65
Fikasnack om KTH Formula Student
Vad är KTH Formula Student och vilka effekter har det studentledda projektet på de engagerade studenternas lärande och kommande arbetsliv? Marcus Lithander (poddvärd) träffar i Formula Student-garaget studenterna Albin Eriksson (projektledare) och Alexander Ekman (affärs- och marknadsansvarig) tillsammans med Emil Tagesson (alumn) och Mikael Nybacka (fakultetsansvarig lärare).
Om du har svårt att höra detta avsnitt, se gärna på video textad med tidslinjer på
KTH Play #65
.
Programledningens podd ”Fikasnack om Framtidens utbildning” startade våren 2023. för kunskapsdelning och perspektiv på utbildningsutveckling – på KTH och i omvärlden. Poddvärden Marcus Lithander fikasnackar, vanligtvis direktsänt varannan vecka, med gäster från eller utanför KTH [om framtidens utbildning i allmänhet och KTH:s förändringsprogram "Framtidens utbildning" i synnerhet.]
Välkommen med frågor och synpunkter: förmejlas till
framtiden@kth.se
eller lajv i Zoomchatten varannan onsdag kl. 15.00–15.30.
NÄSTA PODDAVSNITT
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 67 lajv med Rodrigo Muro.