Bakgrund – initieringen av förändringsprogrammet Framtidens utbildning
Förändringsprogrammet Framtidens utbildning initierades hösten 2022. Då beslutades principramverket och en programledning tillsattes. Hela tidslinjen från det att behovet identifierades återfinns nedan.
Initieringsfasen började i slutet av 2019 avslutades med att programledningen formellt började sitt arbete i december 2022.
Behov identifieras
I slutet på 2019 identifieras behovet av strategiskt långsiktigt arbete kring KTH:s framtida utbildningar. Men sedan kom covidpandemin och arbetet försenades.
Uppdrag av rektor
I verksamhetsplanen för 2021 ger rektor två uppdrag: Vicerektor för utbildning och utbildningsnämnden (UN) får ett uppdrag som rör framtidens utbildning. Samtidigt får vicerektor för digitalisering ett uppdrag om digitalisering av utbildning. För att undvika dubbelarbete slås de två uppdragen samman till ett utredningsarbete som drivs av UN.
Ramverksrapport
I februari 2022 levererar UN:s arbetsgrupp rapporten "Ett ramverk för framtidens utbildning på KTH" till rektor. Den så kallade "ramverksrapporten" består av två delar: en analysdel och en del som presenterar ett förslag på ett
ramverk med 13 principer
som visar målbilden för KTH:s arbete med strategisk utbildningsutveckling. Under våren förankras principerna i olika arenor och grupperingar för utbildningsutveckling på KTH, och vissa omformuleringar görs.
Analysdelen av ramverksrapporten
"Ett ramverk för framtidens utbildning på KTH" (V-2021-0870 ks-kod 2.2)
Under en lång tid har universitetens och högskolornas värld sakta förändrats. Digitaliseringen, teknikutvecklingen och den globala samhällsutvecklingen har förändrat världskartan inom högre utbildning. Det har inneburit nya former för kurser och program, nya aktörer och nya beteenden hos studenter och de som söker utbildning och kompetensutveckling på alla nivåer av utbildning. De universitet som leder utvecklingen av ingenjörsutbildning ligger inte självklart längre i Nordamerika och Västeuropa som tidigare har varit fallet, utan allt oftare i Latinamerika och Sydostasien. Det var länge sedan universiteten hade monopol på avancerad utbildning och forskning. Vid sidan av de etablerade universiteten har nischade aktörer tagit plats: Allt i en värld som blir alltmer digital, alltmer lättillgänglig och alltmer konkurrensutsatt. Det är förutsättningsomvälvande det med, men inte lika påtaglig som en pandemi och betydligt lättare att förneka eller ignorera eftersom förloppet har varit långsamt.
Våren 2020 slog dock Covid-pandemin till med full kraft. Över en helg tvingades lärare på KTH och andra lärosäten att övergå från salsundervisning till digital undervisning och examination. Det krävde en enorm arbetsinsats av lärare och ett omfattande administrativt stöd. Vi lärde oss vilken kraft, förmåga och kreativitet hela organisationen kan uppbringa när så krävs, när inget alternativ finns. Pandemin var en uppenbar förutsättningsomvälvande händelse och högst påtaglig kris, och som en sådan svår att bortse från. Pandemin var global, och det är inte långsökt att tänka att många andra universitet också fick lärdomar som de nu tar tillvara för att utveckla sin utbildning.
Det är dessa scenarier och skeenden som ligger bakom KTH:s Utbildningsnämndsuppdrag från rektor att initiera projektet Framtidens Utbildning och detta är avrapporteringen från det arbetet. I och med omställningen p.g.a. pandemin ser vi att mycket arbete och lärande har gjorts, och mycket av det är värt att ta vara på för att KTH ska utveckla både kvalitet och pedagogik så att verksamheten står bättre rustad för framtiden. Det är viktigt att poängtera att KTH har många goda exempel på utbildningsaktiviteter som passar framtidens ledande arkitekt-, lärar- och ingenjörsutbildning, men det finns också mindre goda exempel där undervisningen upplevs som daterad (återkoppling från KTH:s karriärenkät[1]). För att fortsätta vara ledande och relevant måste den pedagogiska lägstanivån höjas och fler lärare behöver både anamma beprövad praxis och bidra till att leda utvecklingen framåt. Och det finns många goda exempel inom KTH att dela erfarenheter och kunskap ifrån.
Under arbetets gång har över 10 workshoppar genomförts med lärare, studenter, administrativ personal, strategiska partners och arbetsmarknadens parter, Därutöver har återkoppling getts från Chalmers och NTNU i Trondheim. Sammanlagt rör det sig om över 120 personer som aktivt bidragit i arbetet. Bland resultaten återfinns ett antal karaktärsdrag som anses viktiga för KTH, både sådana som finns på plats och sådana som måste utvecklas för att säkra KTH:s position som ett av världens ledande universitet. För att systematiskt arbeta med att utveckla KTH föreslås 13 olika principer inom 5 tematiska områden som skall forma arbetet. Dessa områden fångar in 1) studenternas lärande och den pedagogiska miljön, 2) lärandemiljö – fysisk, digital och psykosocial, 3) utvecklade färdigheter och förmågor, 4) utbildningsdesign och livslångt lärande, och 5) stöd, administration och kvalitetsutveckling.
Beslut om principer
Den 14 juni 2022 fattar rektor beslut om principer för framtidens utbildning. Under hösten 2022 diskuteras hur principerna kan integreras i KTH:s verksamhetsplan på skolorna och i KTH-övergripande nätverk.
"KTH utvecklar ständigt sina verksamheter. KTH var en av grundarna till CDIO, ett ramverk som skapades runt millennieskiftet för att utveckla nästa generations ingenjörer. KTH har fyra strategiska områden som verksamheten bygger på: Hållbarhet, Jämställdhet, Internationalisering och Digitalisering. Dessa fyra strategiska områden och tankesätten från CDIO ramverken är en utgångspunkt för de universitet som KTH vill vara. För att intensifiera utvecklingsarbetet, så har vicerektor för utbildning och vicerektor för digitalisering, genom verksamhetsplan för KTH år 2021 (V-2020-0856) fått i uppdrag att samordna en kartläggning kring framtidens lärande och lärandemiljöer."
"Arbetet har resulterat i rapporten Ett ramverk för framtidens utbildning på KTH (Diarienummer V-2021-0870). Rapporten innehåller förslag på principer som ska prägla arbetet med att utveckla KTH:s utbildning så att utbildningarna är fortsatt högrelevanta och attraktiva i den ökade konkurrensen mellan nationella och internationella lärosäten samt nya utbildningsaktörer. En viktig utgångspunkt för arbetet är också den betydelse som utbildning har för en transformation mot ett hållbart samhälle, i vilket KTH ska behålla och utveckla sin roll."
Beslut om programledning
14 november 2022 fattas beslut om
programledning
för framtidens utbildning. En programledare (från EECS-skolan) och två vice programledare (från ITM- och SCI-skolorna) utses. Programkoordinator och programkommunikatör utses senare som stöd till programledningen. Den 1 december 2022 börjar programledningen formellt sitt arbete i samband med att ny rektor Anders Söderholm tillträder och utses till programägare.