Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kom igång med omvänt klassrum (Flipped Classroom)

Omvänt klassrum (Flipped Classroom) är mer än bara att använda video i lärplattformen. Även mindre justeringar av kursdesignen kan räknas som en omvänt klassrum-metod. Här kan du läsa om hur du kommer igång, vilka verktyg du kan använda och vad du kan tänka på.

Få igång diskussioner om studiematerialet

Fokusera på att studenterna aktivt använder studiematerialet du delar ut, oavsett typ av studiematerial. Studenterna bör interagera med materialet och varandra för att få ut det mesta av modellen för omvänt klassrum (Flipped Classroom). Att bara läsa en text eller titta på en video räcker inte. Det är viktigt att få igång diskussioner om studiematerialet och få studenterna att tänka igenom informationen de tar in.

Använd verktyg som stöds av KTH

Det finns många olika verktyg för omvänt klassrum och KTH stödjer några av dem:

  • KTH Play för videor.
  • Diskussionsforum för diskussioner mellan studenterna.
  • Quiz för självrättande frågor.
  • Zoom för lektioner.

Canvas är samlingsplatsen för alla dessa verktyg, i större eller mindre grad, och bör användas för att knyta ihop alla olika delar av kursen. Exempelvis kan du ha Zoomlänken på kursens startsida i Canvas och lägga in filmer från KTH Play i dina uppgifter.

Bädda in video i din Canvaskurs via KTH Play

Videor kan läggas till i Canvas från KTH Play på samma sätt överallt i Canvas, förutom i New Quizzes som kräver en annan metod. Mer information finns i guiden Bädda in video i din Canvaskurs .

Främja studentdiskussioner

Tips

Döda inte diskussionen

Var inte för aktiv i diskussionstrådarna! Låt studenterna ha fel och diskutera fram det rätta svaret hellre än att du går in och dödar diskussionen med ett korrekt svar.

Diskussionsforumet i Canvas är bra för att få studenter att kommentera och besvara diskussionsfrågor. Vi rekommenderar att du lägger upp texten eller videon i inlägget tillsammans med introduktionstext, möjliga diskussionsfrågor eller annan relevant information du vill inkludera.

Be gärna studenterna hänvisa till var i materialet de är när de ställer sin fråga eller skriver sin kommentar, exempelvis med en tidkod eller sidnummer. Då kan du och andra studenter lättare ska kunna hitta vad de pratar om.

Uppmuntra studenterna till att ställa egna frågor och diskutera andra aspekter än det du gett dem. Exempelvis genom att ha några frågor i stil med "vad fann du förvirrande eller svårförstått?" eller "håller du med om argumenten och slutsatsen? Diskutera." Studenterna leder då sin egen inlärning och håller sig intresserade längre.

Funktionen Diskussioner i Canvas

Quiz om materialet

Även om frågor ställs och besvaras i diskussionsforumet är det svårt att få överblick över hur många studenter som förstår innehållet. Det är även svårt att ställa frågor med endast ett korrekt svar i ett diskussionsforum, eftersom den första som besvarat det ger facit till resterande. Quiz i Canvas är ett bra komplement till diskussioner för att få en överblick av individers förståelse och problem.

Funktionen Quiz i Canvas

Träning istället för prov

Dessa quiz bör vara obligatoriska men inte avgörande för betyget. De används bäst när de ger studenterna en känsla av hur bra de förstår materialet och vad mer som krävs. De bör även ge dig information om hur det går för studenterna överlag. Quizen bör inte kännas som prov utan som träning, vilket till exempel kan åstadkommas genom att ge studenterna ett obegränsat antal försök.

Både videor och texter kan delas upp i mindre bitar och vara inlagda i varje fråga istället för att placera hela videon eller dokumentet i instruktionerna. Det gör det väldigt tydligt när studenterna ska svara på frågorna, och hur långt bak de behöver gå om de inte förstår frågan. Ett annat alternativ är att skriva in "svara på fråga 1 nu" i texten eller videon, men det är inte lika naturligt.

Zoom och hybridundervisning

Zoom kan användas på flera sätt i undervisningen. Verktyget har funktioner som främjar interaktivitet och olika sätt att utforma kursinnehållet.

Distans- och hybridaktiviteter med Zoom

Synkront och asynkront

Ett synkront tillfälle är när alla i klassen träffas samtidigt, via Zoom eller i sal, till skillnad från asynkront lärande som hände vid olika tidpunkter för alla studenter. Både diskussionstrådar och quiz, som är asynkrona, kan med fördel användas före och efter synkrona tillfällen. 

Utnyttja gärna den synkrona tiden för diskussioner och förklaringar av koncept som studenterna fastnat på. Ett bra sätt att synkront utföra diskussioner är att dela in studenterna i olika breakoutrum i Zoom. Med breakoutrum kan du kan t.ex:

  • Dela upp studenterna i slumpade grupper där de kan diskutera hela uppgiften.
  • Skapa grupper baserat på teman/uppgifter/områden som studenterna sedan kan dela upp sig på som de vill.
  • Förbereda grupper som ska diskutera var sitt koncept. Efter ett tag splittras studenterna upp till nya grupper med en student från varje av de första grupperna. Målet är att de ska förklara sina koncept för den nya gruppen.
  • Skicka ut studenterna till små grupper för kortare diskussioner flera gånger på en lektion. Det kan användas ofta, på samma sätt som du i sal kan be studenterna diskutera en fråga med deras bordsgrannar.

Video: Skapa en flippad aktivitet med delat dokument i Canvas

Så kan du skapa en flippad aktivitet med delat dokument i Canvas (KTH Play)

Viktiga sociala aspekter

För studenterna innebär omvänt klassrum mycket tid spenderad på asynkront lärande och mer effektiv användning av lektionstiden. Men upplägget kan också leda till studenter som känner sig bortkopplade från kursen och sedan tvingade till interaktion med främlingar när de ska diskutera med andra studenter. Det gäller speciellt för undervisning på distans, där studenterna kanske aldrig träffar varandra förutom via Zoom. Allt ineffektivt, men hälsomässigt viktigt, socialiserande försvinner och kontakten till andra studenter eller till dig som lärare försvagas.

Hur kan jag skapa en känsla av tillhörighet i det digitala klassrummet?

Tips

Främja kommunikation och samarbete

Hur kan jag som lärare få fart på kommunikationen och samarbetet i min kurs med hjälp av digitala verktyg? Stefan Hrastinski (professor vid enheten för digitalt lärande) ger sina tips som utgår från forskning om socialt lärande. Han ger även exempel på hur du gör det med peer feedback, breakoutrum och diskussionsforum.

Kommunikation och samarbete

Det finns många olika metoder för att skapa tillhörighetskänslan hos studenterna. Oftast räcker det med att visa att du är mänsklig och att du ger studenterna möjlighet att skapa kontakter. Här är några förslag på olika sätt att göra detta:

  • Lägg upp en kort video där du introducerar dig själv och be studenterna lägga upp en egen.
  • Be studenterna introducera sig för varandra i breakoutrum innan de börjar en diskussion.
  • Öppna Zoomrummet ca 10 minuter innan lektionen börjar och håll det öppet 10 minuter efter lektionen slutat. Du behöver inte vara aktiv, men det ger dina studenter möjligheten att socialisera liknande som de skulle gjort om de träffats i sal.
  • Var närvarande på Canvas. Det kan räcka med att du skriver en liten hälsning samtidigt som du laddar upp PowerPoint-presentationen från dagens lektion. Eller att du påminner dem om att ni har en gästföreläsare via Anslagsfunktionen.
  • Be studenterna skicka in ett videoklipp eller ljudklipp där de säger vad de vill bli kallade. Detta kan vara ett annat namn än det som står i deras profil. Träna på uttalet om det behövs och ska du träffa studenterna ansikte mot ansikte kan du lyssna igenom deras namn precis innan för att uttala det rätt.
  • Lägg upp dina "kontorstider", det vill säga tider studenterna kan kontakta dig på. Det kan vara via Zoom, mejl, chatt eller annat, poängen är att de vet när de kan förvänta sig svar från dig. Det gör ävet att du inte känner dig tvingad att vara tillgänglig konstant.