Funktionen Diskussioner i Canvas
Tvåvägskommunikation med och mellan studenter fungerar bra i Diskussioner (Discussions). Diskussionsforum kan användas till olika syften, allt från en bedömd uppgift till socialt lärande.
Gemensamt diskussionsforum
I Canvas är Diskussioner (Discussions) den plats där alla i ett kursrum kan prata och diskutera i ett öppet forum, både studenter och lärare. Här syns allt som skrivs av alla. Med diskussionsforum kan du därmed skapa en känsla av gemenskap och social närvaro som är svår att få till på andra ställen i Canvas.
Anonymitet är möjligt
När du skapar en diskussion kan du välja att deltagarna är anonyma, både för andra studenter och för lärare. Du kan även välja ett mellansteg, där studenterna själva får välja om de ska svara anonymt eller ej.
Bra att veta om anonyma diskussioner:
- Lärare är aldrig anonyma, det gäller bara studenter.
- Den valda anonymitetsnivån är låst efter första svaret. Du kan alltså inte avanonymisera en diskussion.
- Bedömning och grupper stöds inte i anonyma diskussioner.
Olika syften med diskussionsforum
Diskussioner användas på olika sätt beroende på syftet med diskussionen. Du kan till exempel använda diskussionsforum i bedömningssyfte och som lärandestöd.
Bedömda diskussioner
Bedömda diskussioner kan användas för att uppmuntra aktivt deltagande i din kurs och låta studenterna diskutera ett ämne enligt regler du som lärare bestämt.
Läs mer om Bedömda diskussioner i Canvas .
Diskussioner som lärandestöd
Ett effektivt och pedagogiskt arbetssätt är att få studenterna att lära av varandra genom diskussioner även när deras diskussioner inte är bedömda. Beroende på syfte kan du som lärare strukurera diskussionerna på olika sätt.
Läs mer om Diskussioner som lärandestöd.
Videogenomgång av Diskussioner
Canvas har en video på engelska som går igenom hur diskussioner skapas och redigeras. Tidsangivelser för informationen finns under videon och det finns en engelsk textversion av videon (community.canvaslms.com) .
Obs! Videon visar en äldre version som saknar vissa inställningar och har ett lite annat utseende.
Tidsangivelser för information i videon
- 00.10 - Hitta Diskussioner, Sök eller filtrera diskussioner.
- 00.30 - Hantera inställningar för alla diskussioner.
- 01.20 - Diskussioner översiktsida, Fastnålade, aktiva och stängda diskussioner.
- 02.05 - Hantera individuella diskussioners inställningar.
- 02.20 - Symbolers innebörd på översikten.
- 02.55 - Skapa en ny diskussion, Fyll i innehåll.
- 03.10 - Alternativ för diskussioner.
- 03.35 - Gruppdiskussion, Bedömd diskussion.
- 04.40 - Detaljsida för individuell diskussion.
Tips för smidigare användning av diskussioner
- Skumma igenom trådarna då och då, men svara bara om du blir direkt tillfrågad eller om en diskussion inte verkar komma närmare ett korrekt svar. Inget stoppar en studentdiskussion snabbare än en lärare med rätt svar.
- Gör deltagandet obligatoriskt även på ej bedömda diskussioner, men med väldigt lätta krav att uppfylla, t.ex. skriv en fråga och försök hjälpa någon annan. Det svåraste är att få igång användandet av diskussionsforumet bland studenterna.
- Lägg till viktiga diskussioner i "att göra"-listan, det påminner studenter om att de behöver delta i dessa diskussioner. Bedömda diskussioner med ett sista inlämningsdatum läggs automatiskt in i "att göra"-listan.
- Visa studenterna att diskussionerna är en del av kursen, även de som inte är bedömda, t.ex. genom att hänvisa studenter till ett bra svar på en fråga eller intressanta perspektiv.
- I större kurser kan det vara otympligt att låta alla studenter diskutera i samma diskussion. Välj då "det här är en gruppdiskussion" för att dela in studenterna i mindre grupper. Grupperna kommer bara se deras egen diskussion när de öppnar upp diskussionen.
- Namnge diskussionerna väl och att var aktiv med att nåla fast viktiga diskussioner och stänga diskussioner som inte längre ska vara aktiva. Detta är extra viktigt om du ska kombinera de olika sätt att använda diskussioner som tagits upp här.
Läraren ansvarar alltid för diskussionsmiljön
Även om diskussionsforum inte används i syfte att fungera som en bedömd uppgift behöver du som lärare hålla koll på diskussionsmiljön. Det är ditt ansvar att se till att samtalstonen inte "spårar ur" och att sätta stopp för trakasserier i ett tidigt stadie, helst innan de uppstår. Det kan vara bra att påminna studenterna att uppförandereglerna gäller även i diskussionsforumet.
Canvas ger dig som lärare verktyg som hjälper dig att moderera diskussioner, exempelvis genom att du kan låsa kommentarsmöjligheten på diskussionstrådar. Dessa verktyg förklaras i videogenomgången som du hittar tidigare på sidan.