Lär du ut med omvänt klassrum (flipped classroom) och vill testa Canvas Studio?

Ta chansen att påverka!

Publicerad 2022-11-17

Canvas Studio är en interaktiv videotjänst som passar väl för omvänt klassrum. Just nu utvärderas Canvas Studio med mål att främja och underlätta studenters interaktion med videor i kurser. Exempelvis genom kommentarsfält och video-quiz. Vi vill därför få kontakt med lärare som är intresserade av att testa tjänsten i en kurs under VT23. Du behöver anmäla dig senast 12 december.

Förvaltningsobjektet e-lärande tar nu in intresseanmälan från lärare som vill testa videotjänsten Canvas Studio i sitt kursrum i Canvas. Tjänsten är integrerad i Canvas och tillåter studenterna att interagera med videorna och varandra. Studenterna kan också lägga upp egna videor i Canvas Studio och dela dem i kursrummet.

Det här är en testrunda, så om du testar tjänsten kommer du och dina studenter behöva svara på en kortare enkät i efterhand om upplevelsen av Canvas Studio.

Du som testar får chans att tycka till och påverka det arbete som ligger till grund för KTH:s beslut om val av verktyg för omvänt klassrum. Du får också en unik inblick i ett av de system för video som används eller testas av andra lärosäten ute i landet.

Krav

Det finns ett begränsat antal test-licenser så vi har satt följande krav:

• 1 kurs per lärare.
  • Kursen använder sig av undervisningsmetoden omvänt klassrum (flipped classroom).
  • Max 60 - 70 studenter per kurs.
  • Kursen ska gå under VT23.

Obs! Test-licenserna för Canvas Studio kan inte användas för examination.

Intresseanmälan och demo

Då Canvas Studio är nytt för de flesta kommer vi erbjuda en demonstration av tjänstens funktioner innan testningen börjar. På demon kommer du även kunna få svar på dina frågor om Canvas Studio och om testningen.

Är du intresserad av att se demon, delta i testningen eller båda? Anmäl dig på intresseanmälan för demo och testning av Canvas Studio (KTH forms) . Vi vill få in anmälan senast 12 december.

Mer om Canvas Studio

Canvas Studio har många funktioner, exempelvis:

• Video-quiz (enklare frågor).
  •  Textning och redigering av video.
  •  Inspelningsverktyg.
  •  Kommentarer med tidsstämpel. Följer även med om videon bäddas in i en uppgift eller sida.

Läs mer om Canvas Studio (community.canvaslms.com) .