Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Canvas analysverktyg "new analytics"

Canvas new analytics är ett enkelt, inbyggt statistiskt verktyg som kan hjälpa dig leda dina studenter på rätt väg genom att ge dig insikter om studenternas engagemang och prestationer. Den här sidan förklarar de rekommenderade förberedelserna, ger några exempel på hur du använder verktyget och länkar vidare till användarguider.

Kan jag använda new analytics?

Ja, alla rum i Canvas har new analytics aktiverat. Men för att få ut så mycket som möjligt av verktyget behöver du veta vad du mäter och ha en plan för vad du ska göra med den insamlade datan. Mer specifikt bör du:

  • Tydligt definiera lärandemålen med specifika, mätbara mål för vad studenterna ska uppnå.
  • Skapa aktiviteter i Canvas som är kopplade till dina lärandemål på så sätt att mätning av studenternas åtkomst av och interaktion med aktiviteterna indikerar hur de har uppnått lärandemålen. Aktiviteter kan till exempel vara att läsa en sida, ta en quiz, lämna in en uppgift, delta i en diskussion och så vidare.
  • Ha en förståelse för vilken data som kommer att samlas in och användas, och hur du säkerställer efterlevnad av integritetsbestämmelser och etiska standarder.
  • Vara förberedd för iterativ kursdesign, som att vara beredd att använda analyserna som bas för kontinuerliga förbättringar, utifrån datainsikter och studentåterkoppling.
  • Etablera ett stödsystem för studenter som kan ha det svårt.

Exempel på användning av new analytics

Som lärare kommer du förmodligen att märka om några studenter börjar hamna på efterkälken eller verka oengagerade, men det kan vara svårt att peka ut vad som orsakar det. Canvas new analytics kan stödja dig med värdefulla insikter som ger dig underlag för att bättre förstå situationen och vidta snabba och informerade åtgärder.

Exempel 1: Vissa studenter verkar ha svårt att hänga med i kursen

Scenario: Du har en kurs med inlämningsuppgifter eller quiz varje vecka, för att hålla studenterna aktiva i kursen. Du märker att flera studenter inte lämnar in veckouppgifterna eller quizen i tid. Studenterna kan ha svårt att hänga med i kursen eller har tappat motivationen. När du öppnar new analytics kan du se deltagningsstatistiken för dessa studenter. En nedåtgående trend av deltagande och omdöme för veckouppgifterna indikerar vilka aktiviteter som studenterna kämpar med.

Ingrepp: Med informationen från denna statistik kontaktar du studenterna och erbjuder personligt stöd. Du föreslår resurser som är skräddarsydda för deras intressen och schemalägger enskilda incheckningar. Baserat på insikterna kan du också modifiera ditt kursmaterial, inkludera mer interaktiva element och gruppdiskussioner för att främja deltagandet för hela klassen.

Övervaka förbättringarna: Under de närmaste veckorna fortsätter du att övervaka deras deltagande genom Canvas. Förhoppningsvis märker du en ökning i deras deltagande, vilket återspeglas i analysen.

Exempel 2: Bristande intresse för viktigt eller användbart material

Scenario: Du har skapat onlinematerial som du förväntade dig att studentera skulle ha användning av, men när du öppnar new analytics märker du att de inte verkar använda det. Studenterna kanske inte vet var de kan hitta materialet eller inte vet hur de ska använda det.

Ingrepp: Gör materialet lättare att hitta och påminn studentera om att det finns. Du kan också samla in återkoppling från studenter om materialets användbarhet och relevans och designa om det vid behov.

Övervaka förbättringarna: Som i föregående exempel övervakar du användningen av materialet under de närmaste veckorna och förhoppningsvis märker du en ökning.