Förbättra din kurs med generativ AI
Generativ AI har potential att förbättra och optimera din kurs och ditt kursmaterial. Du kan använda den för att skapa och finslipa kursmaterial, generera kursspecifika medier och testa din kurs med simulerade studenter. Du kan också ge mer frekvent återkoppling. Mer avancerad användning kan vara möjlig i framtiden, om generativ AI integreras mer djupgående i befintliga system på KTH, exempelvis Canvas.
Den här sidan kommer att fokusera på hur du som lärare kan förbättra din kurs, kursmaterialet och din återkoppling till studenterna. För information om hur du använder generativ AI för att förbättra studenternas inlärningsupplevelse, gå till sidan Individanpassa inlärningen med generativ AI .
Skapa och förbättra kursmaterial med generativ AI
Både nytt och gammalt kursmaterial kan dra nytta av generativ AI, vilket förklaras mer i detalj under följande rubriker.
Obs! Kom ihåg att granska och anpassa den AI-genererade utmatningen för att säkerställa att de överensstämmer med ditt pedagogiska tillvägagångssätt och dina studenters specifika behov.
Brainstorma fram nytt material
Generativ AI kan vara ett värdefullt verktyg för brainstorming, vilket är särskilt användbart när man skapar nytt material. Be en generativ AI-applikation om förslag på material som passar din kurs och dina lärandemål. Du kommer sannolikt att behöva fortsätta arbeta med det material som AI:n har skapat, men det kommer att hjälpa dig att komma igång. Du kan finslipa förslagen på egen hand eller med fortsatt användning av den generativa AI-applikationen.
Du kan till exempel använda en generativ AI för att få förslag på:
- kursstruktur, genom att ge AI:n kursens huvudämnen och lärandemål
- lämpliga inlärningsaktiviteter för ett ämne
- frågor för quiz och övningar
- hur man varierar tentamensfrågor
- manus för kursvideor
- realistiska exempel på ett ämne, en formel eller ett fenomen.
Förfina eller komplettera befintligt material
Ditt befintliga kursmaterial kan dra nytta av generativ AI; de gör mer än att skapa helt nytt innehåll. En generativ AI kan förbättra materialets tydlighet, engagemang och sammanhang genom att till exempel göra en text mer läsvänlig eller föreslå kompletterande diskussionsämnen.
Du kan till exempel använda en generativ AI för att:
- placera beskrivande rubriker i dina texter
- skriva om en text till klarspråk
- lyfta fram styrkor och svagheter i ditt kursmaterial och föreslå förbättringar
- skapa kompletterande diskussions- eller quizfrågor
- lyfta fram kopplingen mellan det aktuella ämnet och ett tidigare ämne
- generera alternativa förklaringar eller analogier
- sammanfatta långa texter, till exempel forskningsrapporter eller kapitel i läroböcker.
Skapa kursspecifika medier
Att hitta media som passar just din kurs kan vara krångligt eller inte värt att lägga tid på. Med generativ AI kan du däremot enkelt skapa bilder, videor och ljud enligt dina specifikationer. Du kan antingen enbart använda det genererade materialet eller komplettera ditt befintliga material, till exempel genom att lägga till en bild eller animering till en text. Det finns många verktyg som endast kräver textinstruktioner (prompts) för att skapa media, till exempel DALL-E eller Midjourney, så du behöver inte veta hur du redigerar media själv.
Observera att eftersom denna teknik är ny så finns det områden som behöver förbättras. Till exempel skapar generativ AI bara rätt antal fingrar eller tänder ibland. Granska alltid resultatet från AI:n innan du använder den i din kurs.
Testa din kurs och dina lektioner med AI
Som alla lärare vet är det svårt att förutse om din kurs kommer att fungera som tänkt innan studenterna interagerar med den. Det är ohållbart att testa varje kurs med riktiga studenter, men att testa din kurs med generativ AI är relativt enkelt.
Generativ AI kan simulera studenter med olika nivåer av förståelse och motivation, som du kan använda för att testa din kurs. AI:n kan till exempel generera hypotetiska reaktioner, frågor eller funderingar hos studenterna som stämmer överens med de tänkta studenternas kunskapsnivå. Naturligtvis kommer du att behöva göra vissa antaganden om studenterna som kanske inte är korrekta. Men förhoppningsvis kommer den här metoden att hjälpa dig att förutse potentiella problem, luckor i förståelsen eller oklara områden i ditt kursmaterial.
Du kan till exempel testa dina övnings- eller tentamensfrågor genom att be en generativ AI att besvara dem "som en ingenjörsstudent i årskurs 1" eller "som en masterstudent med dyslexi". Du kan också ge AI:n en lektionsplan och fråga om den kan hitta några problem eller om planen är sammanhängande eller inte. Det finns många olika sätt att använda det på, prova dig fram och se vad som fungerar bäst för dig och din kurs. Läs mer om hur du använder den på ett ändamålsenligt sätt i avsnittet "Skriv ändamålsenliga prompts" på sidan Använd generativ AI på ett effektivt och etiskt sätt .
Var extra försiktig och använd en AI där du kan välja bort att den sparar dina data om du testar ditt eget material. Detta för att se till att ditt material inte används för att träna modellen eller på något annat sätt som du kanske inte skulle godkänna.
Vidare läsning
Generellt:
- Nya lärandemetoder möjliggjorda av AI chattrobotar: tre metoder och uppgifter (papers.ssrn.com, sida på engelska)
- Kan AI hjälpa lärare med betygsättning? (edsurge.com, sida på engelska).
Automatisk feedback till lärare: