Förbättra din kurs med generativ AI
Generativ AI har potential att förbättra och optimera din kurs och ditt kursmaterial. Du kan använda den för att skapa och finslipa kursmaterial, generera kursspecifika medier och testa din kurs med simulerade studenter. Du kan också ge mer frekvent återkoppling. Mer avancerad användning kan vara möjlig i framtiden, om generativ AI integreras mer djupgående i befintliga system på KTH, exempelvis Canvas.
Den här sidan kommer att fokusera på hur du som lärare kan förbättra din kurs, kursmaterialet och din återkoppling till studenterna. För information om hur du använder generativ AI för att förbättra studenternas inlärningsupplevelse, gå till sidan Individanpassa inlärningen med generativ AI .
Skapa och förbättra kursmaterial med generativ AI
Både nytt och gammalt kursmaterial kan dra nytta av generativ AI, vilket förklaras mer i detalj under följande rubriker.
Obs! Kom ihåg att granska och anpassa den AI-genererade utmatningen för att säkerställa att de överensstämmer med ditt pedagogiska tillvägagångssätt och dina studenters specifika behov.
Brainstorma fram nytt material
Generativ AI kan vara ett värdefullt verktyg för brainstorming, vilket är särskilt användbart när man skapar nytt material. Be ett generativ AI-verktyg om förslag på material som passar din kurs och dina lärandemål och använd förslagen för att komma igång med din brainstormning. Du kan finslipa förslagen på egen hand eller med fortsatt användning av generativ AI-verktyget.
Du kan till exempel använda en generativ AI för att få förslag på:
- kursstruktur, genom att ge AI:n kursens huvudämnen och lärandemål
- lämpliga inlärningsaktiviteter för ett ämne
- frågor för quiz och övningar
- hur man varierar tentamensfrågor
- manus för kursvideor
- realistiska exempel på ett ämne, en formel eller ett fenomen.
Förfina eller komplettera befintligt material
Du kan använda generativ AI för att få förbättringsförslag på befintligt kursmaterial, så det exempelvis blir tydligare och mer engagerande.
Du kan till exempel använda en generativ AI för att:
- placera beskrivande rubriker i dina texter
- skriva om en text till klarspråk
- lyfta fram styrkor och svagheter i ditt kursmaterial och föreslå förbättringar
- skapa kompletterande diskussions- eller quizfrågor
- lyfta fram kopplingen mellan det aktuella ämnet och ett tidigare ämne
- generera alternativa förklaringar eller analogier
- sammanfatta långa texter, till exempel forskningsrapporter eller kapitel i läroböcker.
Skapa kursspecifika medier
Med generativ AI kan du enkelt skapa bilder, videor och ljud enligt dina specifikationer. Du kan antingen enbart använda det genererade materialet eller komplettera ditt befintliga material, till exempel genom att lägga till en bild eller animering till en text.
Obs! Att generera media är mycket mer energikrävande än textgenerering och bör därför användas sparsamt. Det är även svårare att ändra genererad mediam i efterhand än det är att redigera text.
Testa din kurs och dina lektioner med AI
Som alla lärare vet är det svårt att förutse om din kurs kommer att fungera som tänkt innan studenterna interagerar med den. Det är ohållbart att testa varje kurs med riktiga studenter, men att testa din kurs med generativ AI är relativt enkelt.
Generativ AI kan simulera studenter med olika nivåer av förståelse och motivation, som du kan använda för att testa din kurs. AI:n kan till exempel generera hypotetiska reaktioner, frågor eller funderingar hos studenterna som stämmer överens med de tänkta studenternas kunskapsnivå. Naturligtvis kommer du att behöva göra vissa antaganden om studenterna som kanske inte är korrekta. Men förhoppningsvis kommer den här metoden att hjälpa dig att förutse potentiella problem, luckor i förståelsen eller oklara områden i ditt kursmaterial.
Du kan till exempel testa dina övnings- eller tentamensfrågor genom att be en generativ AI att besvara dem "som en ingenjörsstudent i årskurs 1" eller "som en masterstudent med dyslexi". Du kan också ge AI:n en lektionsplan och fråga om den kan hitta några problem eller om planen är sammanhängande eller inte. Det finns många olika sätt att använda det på, prova dig fram och se vad som fungerar bäst för dig och din kurs. Din prompts kvalité är också viktigt, läs mer om promptskrivning på sidan Använd generativ AI effektivt .
Var extra försiktig och använd en AI där du kan välja bort att den sparar dina data om du testar ditt eget material. Detta för att se till att ditt material inte används för att träna modellen eller på något annat sätt som du kanske inte skulle godkänna.
Vidare läsning
Generellt:
- Nya lärandemetoder möjliggjorda av AI chattrobotar: tre metoder och uppgifter (papers.ssrn.com, sida på engelska)
- Kan AI hjälpa lärare med betygsättning? (edsurge.com, sida på engelska).
Automatisk feedback till lärare: