Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Förbättra återkoppling med hjälp av generativ AI

Både lärare och studenter kan använda generativ AI för att ge återkoppling som underlättar studenternas inlärningsprocess. Generativ AI kan ge lärare möjligheten att ge mer riktad återkoppling till studenter, och studenterna får möjlighet till återkoppling på egen hand.

Lärargenererad återkoppling om studenternas framsteg

Att få återkoppling är avgörande för att studenterna ska kunna förbättra sitt lärande. Men att ge återkoppling är tidskrävande och görs därför bara med måtta. Med hjälp av generativ AI kan du ge mer återkoppling till varje student, och ge återkoppling oftare utan att lägga extra tid på det. Detta gäller både färdig återkoppling (för quiz) och återkoppling på studenternas inlämningar.

AI-skapad, lärargranskad återkoppling

Ett snabbt sätt att skapa återkoppling är att låta en generativ AI-applikation analysera och föreslå återkoppling till studenternas inlämningar eller svarsalternativ i ett quiz. Du tar emot den föreslagna återkopplingen, korrekturläser den, och antingen godkänner eller ändrar den innan du skickar den till dina studenter eller lägger till den i ett quiz. Denna metod är tidseffektiv men kan ge mindre specifik återkoppling eftersom AI:n saknar din expertis. Du kan också instruera studenterna om hur de gör det själva.

Lärarskapad, AI-utökad återkoppling

Du kan skapa återkoppling på samma sätt som vanligt, men bara skriva ner huvudidéerna från återkopplingen i korta meningar och nyckelord. Sedan låter du den generativa AI:n bygga vidare på detta för att skapa en detaljerad återkoppling som är lättare att förstå. Den här metoden kombinerar din expertis inom ämnet med AI:ns effektivitet när det gäller att skriva längre texter. Denna metod värderas dock generellt sämre än metoden "AI-skapad, lärargranskad återkoppling".

Studentgenererad återkoppling

Studenter kan naturligtvis själva använda generativ AI för att få återkoppling på sitt arbete medan de arbetar med det. Detta hjälper dem att öka kvaliteten på arbetet innan du som lärare ser det, så att du kan fokusera din energi på mer avancerad återkoppling.

Se till att informera dina studenter om begränsningarna med generativ AI och att hjälpa dem att använda generativ AI på ett effektivt och etiskt sätt .

Eftersom dina studenter kommer bli väl insatta i att använda generativ AI rekommenderar vi att du överväger hur du kan förebygga och motverka otillåten användning av generativ AI .

Användningsområden

I följande lista presenterar vi förslag på användningsområden för studentgenererad feedback. Du är välkommen att anpassa, lägga till eller ta bort något av dem för att få dem att fungera för din specifika kurs.

Studenter kan be generativ AI att:

  • korrekturläsa skriftligt material
  • föreslå förbättringar av deras språk (särskilt användbart för de som är nya inom akademiskt språk)
  • hitta och förklara felaktig logik eller matematik
  • utföra kodgranskning av deras kod och leta efter inkonsekvenser eller brister
  • hjälpa dem att hålla röd tråd i sina texter
  • kontrollera att program som de har skrivit ger de förväntade resultaten.

Vidare läsning

Potentialen av artificiell intelligens i bedömningsfeedback (timeshighereducation.com, sida på engelska).