Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Individanpassa lärandet med generativ AI

Generativ AI kan hjälpa dina studenter att anpassa kursmaterialet till deras individuella behov, ungefär som en privatlärare skulle göra. Den kan också bidra till att göra kursmaterialet tillgängligt för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Generativ AI möjliggör individanpassat lärande i mycket större skala än tidigare, vilket bidrar till att lösa ineffektiviteten som kommer med den traditionella "en storlek passar alla"-metoden inom utbildning. Löftet om en personlig inlärningsupplevelse är att varje student skulle få en unik utbildningsstrategi som är skräddarsydd efter deras individuella förmågor och behov. Detta kan direkt öka studenternas motivation och minska sannolikheten för att de hoppar av skolan.

Stöd för personlig handledning

Generativ AI kan på olika sätt användas som ett personligt handledningsstöd för studenter inom högre utbildning. Detta är relevant kunskap för dig som lärare, eftersom det kan hjälpa dig att stödja dina studenter att hitta lämplig hjälp. Studenter kan till exempel be en generativ AI att

  • analysera och anpassa deras inlärningsprocess
  • förklara och tolka komplexa problem
  • anpassa eller ändra läromedel efter egna preferenser
  • hjälpa till att förbättra deras språkkunskaper
  • ge feedback på sitt arbete.

För dessa exempel behöver vi veta på vilka sätt generativ AI kan hjälpa studenter och vilka risker som finns. Som lärare kanske du vill diskutera med dina studenter hur de kan använda den på ett meningsfullt sätt.

Analysera och anpassa deras inlärningsprocess

AI-algoritmer kan analysera studenternas prestationer och identifiera områden där de har problem, och ge riktat stöd för att hjälpa dem att övervinna dessa utmaningar. Detta möjliggör en mer individualiserad inlärningsupplevelse, skräddarsydd efter varje students styrkor och svagheter.

Många digitala lärplattformar har redan algoritmer som beräknar vilket innehåll varje student behöver öva mer på. Med hjälp av AI är det möjligt att skapa ännu bättre adaptiva inlärningsmiljöer som hjälper studenterna att bättre förstå sina egna inlärningsprocesser och mönster. Det kan leda till mer effektiva studiestrategier och bättre stöd för alla studenter.

Förklara och tolka komplexa problem

Generativa AI-applikationer är bra på att förklara komplexa problem, till exempel inom matematik, programmering eller naturvetenskap. Studenterna bör dock vara medvetna om att de flesta språkmodeller idag (som ChatGPT) inte är specifikt tränade på matematik eller kod. De tränas på data i form av text som ibland innehåller förklaringar av matematiska eller andra komplexa problem. Därför har de ingen faktisk kunskap i ämnet och kan ge felaktiga svar eller förklaringar. Om studenterna använder det bör de alltid kontrollera att resultatet är korrekt.

Anpassa eller ändra läromedel efter preferenser

Generativ AI kan användas av studenter för att ändra läromedel, till exempel sammanfatta långa artiklar. Detta gör det lättare för studenterna att förstå huvudpunkterna och behålla informationen. Det finns också andra generativa AI-verktyg som kan ändra andra typer av material, till exempel bilder, videor eller ljud.

En risk när man ändrar material är att ändringen kan förändra innehållet för mycket och missa de viktigaste punkterna. Studenter måste vara medvetna om denna begränsning när de anpassar eller ändrar sitt inlärningsmaterial.

Fallet med OpenUni

OpenUni är ett kostnadsfritt verktyg med öppen källkod som kan titta på en videoföreläsning och svara på specifika frågor eller sammanfatta innehållet. OpenUni är utvecklat av en student här på KTH och syftar till att hjälpa andra studenter att studera mer effektivt genom att underlätta processen att se om på föreläsningar.

Hjälpa till att förbättra studenternas språkförmågor

Generativ AI kan användas som ett verktyg för språkinlärning och hjälpa studenter att öva och förbättra sina språkkunskaper. Detta är användbart inte bara för att förbättra akademiskt språk utan även för studenter som inte har språket som modersmål, studenter med dyslexi eller studenter med sociala kommunikationssvårigheter.

Naturlig språkbehandling (Natural Language Processing, NLP) är ett område inom maskininlärning som gör det möjligt för AI-drivna verktyg att förstå och tolka mänskligt språk. Sådana verktyg kan till exempel ge feedback i realtid på en students skriftliga arbete. För studenter med dyslexi eller andra språkrelaterade inlärningssvårigheter kan detta vara särskilt användbart.

Studenter med sociala kommunikationssvårigheter kan använda AI-verktyg för sociala manus, vilket hjälper dem att navigera i konversationer och utveckla sociala färdigheter.

Ge återkoppling

Studenter kan använda generativ AI för att få återkoppling på sitt arbete, till exempel för att få en uppsats korrekturläst. Läs mer om detta på sidan Förbättra återkoppling med hjälp av generativ AI .

Stöd till studenter med funktionsnedsättningar

Tidigare på den här sidan nämnde vi de många olika möjligheter till personlig handledning som generativ AI kan erbjuda. Observera att dessa är användbara för alla studenter, men nödvändiga för vissa. Generativ AI har potential att revolutionera hur studenter med funktionsnedsättningar får stöd i sin inlärningsprocess. Genom att erbjuda individanpassat lärande och förbättra tillgängligheten kan AI bidra till att skapa en mer effektiv och inkluderande utbildningsmiljö.

Det finns idag många tekniska hjälpmedel som används för att hjälpa studenter med olika funktionsnedsättningar. Generativ AI kan bidra till att förbättra dessa verktyg, till exempel text-till-tal, taligenkänning, prediktiv stavning och textredigering. På så sätt kan de bättre hjälpa studenterna att hantera sina utmaningar och utnyttja sina styrkor.

Tillhandahålla tillgängligt material

Generativ AI kan användas för att förbättra tillgängligheten till läromedel för studenter med syn- eller hörselnedsättning. AI-drivna verktyg kan till exempel konvertera text till tal eller tillhandahålla realtidstolkningar för döva studenter. Observera att sådana verktyg inte bör användas som ett substitut för att skapa tillgängligt material, utan som ett komplement.

Etiska problem

Trots de potentiella fördelarna med generativ AI inom utbildning finns det också en oro kring dess användning. Vissa ser generativ AI som ett verktyg för att fuska och ett hot mot den akademiska integriteten. Universitet och akademiker har visat skepticism och ifrågasatt dess effektivitet och tillförlitlighet. Dessutom finns det en oro för att studenter kommer att förlita sig för mycket på generativa AI-verktyg och inte lära sig att producera originalinnehåll. Det är viktigt att lära studenterna hur man använder generativ AI på ett effektivt och etiskt sätt .

Vidare läsning

Handledning:

Stötta studenter med funktionsnedsättningar:

Generella råd: