Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Vägledning för gemensam handledning av doktorand med annat lärosäte – Cotutelle

Den här vägledningen vänder sig till dig som tillsammans med en kollega på ett annat universitet, i Sverige eller utomlands, vill handleda en doktorand inom ett gemensamt forskningsprojekt. Vägledningen anger tillämpning av Högskolelagen, Högskoleförordningen och KTH:s regler vid etablering av den gemensamma handledningen av en doktorand.

1 Förutsättningar

En överenskommelse om cotutelle kan användas när en doktorand ska ingå i ett samarbetsprojekt. Avsikten är att doktoranden antas till, och examineras från, båda lärosätena. Kompetens och infrastruktur på båda lärosäten är väsentliga för projektets genomförande. Mobilitet för doktoranden ingår.

En överenskommelse om cotutelle kan även användas inom större utbildningssamarbeten med många deltagande lärosäten. Då regleras vad som gäller för den aktuella doktoranden och de examensgivande parterna.

För stöddokumentation och stöd under planeringsprocessen, kontakta KTH:s beredningsgrupp för utbildningssamarbeten, BUS vs-bus@kth.se .

1.1 Förutsättningar för KTH:s medverkan

  1. Gemensam handledning av doktorandprojekt förutsätter ett forskningssamarbete.
  2. Gemensam handledning av doktorand ska vara en förutsättning för doktorandprojektets genomförande
  3. Överenskommelse om samarbete om gemensam handledning ska finnas på plats i samband med antagning av doktorand
  4. Ansvarig på KTH för överenskommelsen om samarbete om gemensam handledning blir doktorandens handledare på KTH och skolans forskarutbildningsansvarig. Vicerektor för utbildning ska ge sitt godkännande och signera överenskommelsen.

2 Finansiering

2.1 Parternas finansieringsansvar

Parterna kan fördela ansvaret för finansiering mellan sig. Finansieringsansvaret ska framgå av överenskommelsen.

3 Utbildningen

3.1 Antagning

  1. Kandidaten antas på båda lärosätena i behörig ordning.
  2. Minst en handledare utses per lärosäte. Handledaren vid KTH utses till huvudhandledare. Även handledaren vid partneruniversitetet kan utses till huvudhandledare.

3.2 Försäkringar

  1. Doktoranden ska vara försäkrad. Försäkringsskyddet ska täcka planerad mobilitet.
  2. Doktorandens försäkringsskydd ska framgå i överenskommelsen.

3.3 Individuell studieplan

Enligt 29 § 6 kap. högskoleförordningen (1993:100) ska det för varje doktorand upprättas en individuell studieplan. Planen ska innehålla högskolans och doktorandens åtaganden och en tidsplan för doktorandens utbildning.

  1. Inom samarbete om gemensam handledning ska doktorandens individuella studieplan omfatta hela utbildningen.
  2. Den individuella studieplanen ska även innehålla en plan för ingående mobilitet. Utgå från att 50 % av tiden ska tillbringas vid KTH om inte särskilda skäl finns att frångå detta.

3.4 Avhandling

  1. En gemensam trycksak bör eftersträvas där namn och logotyp för lärosäten inom samarbetet presenteras på ett jämbördigt vis.
  2. KTH:s mall för avhandling vid utbildningssamarbeten används om inget annat godkänts av avdelningen för kommunikation och näringslivssamverkan inom det gemensamma verksamhetsstödet. Doktorandens affiliering till KTH ska framgå i varje publikation.

3.5 Disputation

En gemensam disputation ska genomföras så långt det är möjligt utifrån gällande regler vid respektive lärosäte. Hur den gemensamma disputationen ska genomföras regleras i överenskommelsen. Som stöd finns checklista för gemensam disputation. Se även lathund om utbildningssamarbeten på forskarnivå med gemensam utbildningsplan för en mera utförlig beskrivning.

3.6 Examen, examensbevis och examensbilaga

  1. Doktoranden ansöker om examen från KTH.
  2. Examensbevis utfärdas enligt KTH:s ordinarie mall.
  3. Examensbevis från KTH åtföljs av en examensbilaga, Diploma Supplement. Under punkt 6.1 i Diploma Supplement beskrivs samarbetet om gemensam handledning. Texten ska stämmas av med examensgruppen vid utbildningsstöd inom det gemensamma verksamhetsstödet.

4 IPR

Hantering av IPR ska framgå av överenskommelsen.

Åter till Hantera utbildningssamarbete på forskarnivå