Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Vägledning för utbildningssamarbeten på forskarnivå med gemensam utbildningsplan

Den här vägledningen vänder sig till dig som ingår i ett samarbete där det är aktuellt att planera för och etablera en gemensam utbildning på forskarnivå med gemensam utbildningsplan. Vägledningen anger tillämpning av Högskolelagen, Högskoleförordningen och KTH:s regler vid etablering av utbildningssamarbeten.

1 Allmänna förutsättningar för KTH:s deltagande

För stöddokumentation och stöd under planeringsprocessen, kontakta KTH:s beredningsgrupp för utbildningssamarbeten, BUS vs-bus@kth.se .

1.1 Skriftlig överenskommelse

Vid KTH gäller att ett utbildningssamarbete ska regleras via en skriftlig överenskommelse. I överenskommelsen ska det framgå hur antagning, genomförande av utbildningen, examination samt examensprövning ska genomföras. Överenskommelsen ska även innehålla övriga uppgifter som är relevanta för samarbetet.

1.2 Examen

Utbildningssamarbeten med en gemensamt framtagen utbildningsplan kan leda till gemensam examen eller dubbla/multipla examina. En rättsligt bindande överenskommelse kan dock endast reglera samverkan om gemensam examen.

1.3 Examensbevis

För gemensam examen utfärdas examensbevis först när examensfordringarna är uppfyllda vid samtliga examensgivande lärosäten. Varje examen som ska ingå i den gemensamma examen ska vara av samma typ och på samma nivå hos samtliga parter inom samarbetet och utfärdas i ett gemensamt dokument eller i separata dokument som hänvisar till varandra.

För dubbel/multipel examen gör varje part sin egen oberoende prövning av examensfordringarna. Beviset utfärdas enligt respektive lärosätes standard.

1.4 För utbildningssamarbetet gäller

  1. Syftet med att delta i utbildningssamarbete är att uppnå mervärde i utbildningen.
  2. Förslaget ska vara i linje med KTH:s strategi för utbildningssamarbeten. Vidare ska förslaget vara godkänt av skolan samt av KTH:s beredande organ för utbildning på forskarnivå.
  3. För utbildningssamarbete krävs en mycket hög grad av samstämmighet kring regler och utbildningsmål. Detta kräver ett omfattande förarbete och kommer främst ifråga för utvalda prioriterade samarbeten med strategiskt valda lärosäten där avsikten är ett omfattande och långsiktigt samarbete.
  4. För utbildningssamarbeten med gemensam utbildningsplan ska antagning och genomförande, inklusive disputation samordnas. Även utfärdande av examensbevis måste samordnas för gemensam examen.
  5. I planeringsarbetet ska säkerställas att utbildningen uppfyller fordringarna för examen vid samtliga lärosäten. Samtliga lärosäten ska ha examensrätt för motsvarande examenstyp på motsvarande nivå i relevant ämne. Beakta att examen och enskilda utbildningar kan behöva särskild ackreditering i vissa länder.
  6. Överenskommelsen om utbildningssamarbete ingås av rektor, eller enligt delegation från rektor.
  7. Högskolelagen och högskoleförordningen kan aldrig frångås. Det kan i vissa samarbeten bli nödvändigt att frångå detaljer i KTH:s egna styrdokument, se nedan 3.8 punkt 3.
  8. Utbildningssamarbetet registreras i KTH:s studiedokumentationssystem Ladok.

2 Inledning av studierna

2.1 Behörighet, urval och antagning

  1. Ledig plats utannonseras och urval sker i konkurrens. Utannonsering kan ske i särskild ordning.
  2. Behörighetskraven samt behörighets- och lämplighetsprövningen regleras i överenskommelsen avseende utbildningssamarbetet. KTH:s krav för grundläggande och särskild behörighet till utbildning på forskarnivå inklusive krav på språkkunskaper ska ingå. Parterna kan komma överens om att ha högre behörighetskrav än de som gäller generellt för KTH. Särskild behörighet framgår av den allmänna studieplanen för aktuellt ämne inrättat på KTH.
  3. Inom ramen för utbildningssamarbetet kan de samverkande lärosätena komma överens om att arbetet genomförs av en eller flera parter avseende mottagning av ansökningar, behörighetsbedömning samt meritvärdering. Detta ska regleras i överenskommelsen.
  4. Urval görs bland dem som uppfyller grundläggande och särskild behörighet och som i övrigt bedöms ha sådan förmåga som behövs för att tillgodogöra sig utbildningen.
  5. KTH utfärdar ett formellt antagningsbeslut för doktorander som ska studera vid KTH. Samtliga doktorander som ska kunna få KTH:s examen antas vid KTH i enlighet med KTH:s styrdokument. KTH:s delaktighet inom utbildningssamarbeten ska sträcka sig över hela forskarutbildningen. Doktorander ska alltid antas till KTH och till ett ämne på forskarnivå innan utbildningen påbörjas.
  6. Doktoranden markeras i Ladok som student inom utbildningssamarbetet.
  7. För varje doktorand som förväntas erhålla examen utfärdad av KTH utses minst en handledare vid KTH i samband med antagningen. Handledaren vid KTH utses till doktorandens huvudhandledare. En av doktorandens handledare vid partneruniversitetet/partneruniversiteten kan också utses till huvudhandledare.

2.2 Finansiering av utbildningen och studiefinansiering

  1. För antagning till utbildning på forskarnivå ska studiefinansieringen vara garanterad för doktoranden under hela utbildningen. Se KTH:s Antagningsordning.
  2. Studiefinansieringen beskrivs i den skriftliga överenskommelsen mellan ansvariga lärosäten samt anges i den individuella studieplanen för varje doktorand.
  3. Finansieringsansvar för doktoranden övergår inte till KTH om finansieringen från samverkande lärosäten förändras eller helt uteblir. Detta ska regleras i den skriftliga överenskommelsen mellan lärosätena.
  4. Utbildning på forskarnivå är i Sverige avgiftsfri för studerande på forskarnivå. Samverkande lärosäten kan utifrån sina regelverk ta ut studieavgift inom utbildningssamarbetet. Denna kan inte tillfalla KTH.

2.3 Försäkring

Parterna har att utifrån de vid respektive lärosäte befintliga försäkringarna ta ställning till om ytterligare försäkringar behövs för deltagande doktorander för att dessa ska ha fullgott försäkringsskydd. I överenskommelsen ska framgå vad som gäller avseende doktorandens försäkringsskydd även under mobilitet, samt vilket lärosäte som ansvarar för eventuell övergripande försäkring.

3 Genomförande av utbildningen

3.1 Studieplan för ämne på forskarnivå

Utbildning på forskarnivå på KTH bedrivs inom inrättade ämnen på forskarnivå.

3.2 Individuell studieplan

  1. För varje doktorand ska det upprättas en individuell studieplan
  2. Den individuella studieplanen ska som huvudregel vara gemensam och sammanfatta de krav som de samarbetande lärosätenas regler ställer på utbildningens innehåll. Av den individuella studieplanen ska det tydligt framgå vad varje lärosäte ansvarar för och att lärosätet endast fastställer och ansvarar för de delar av den individuella studieplanen som lärosätet ansvarar för. De delar av den individuella studieplanen som annat lärosäte ansvarar för ska inte kunna övergå till KTH:s ansvar.
  3. Den individuella studieplanen följs upp samt uppdateras minst en gång per år. Hur uppföljning, uppdatering, utvärdering och revidering av den individuella studieplanen genomförs inom utbildningssamarbetet, samt vem som har att ta initiativ till att sådana åtgärder vidtas, ska anges i den skriftliga överenskommelsen.
  4. Normalt vistas doktoranderna halva tiden vid en forskargrupp vid KTH. Vid starka skäl kan tiden vara något längre eller kortare, till exempel om ett forskningsprojekt gör det svårt att fördela studietiden lika, alternativt att samarbetet omfattar fler än två lärosäten.

3.3 Betygssystem

  1. KTH använder sitt eget betygssystem (Pass/Fail) inom utbildningssamarbetet. Betyg ges vare sig för utbildningen som helhet eller för examen.
  2. Översättningar mellan olika betygssystem ska inte förekomma. Istället hänvisas till en beskrivning av det vid lärosätet använda betygssystemet i originalspråk och i översättning till engelska.

3.4 Redovisning av resultat

  1. Resultat som uppnås vid annat lärosäte inom utbildningssamarbetet ska tillgodoräknas utan särskild prövning, vilket ska framgå av överenskommelsen.
  2. Avklarade utbildningsmoment redovisas i Ladok med hänvisning till var momentet genomförts.

3.5 Studenters rättigheter och skyldigheter

  1. I överenskommelsen fastslås de särskilda rättigheter och skyldigheter som deltagande studenter har inom utbildningssamarbetet, samt hur dessa ska kommuniceras till studenterna.
  2. Parterna ska i överenskommelsen reglera vart deltagande studenter ska vända sig vid klagomål på utbildningen.

3.6 Kurser

  1. Alla kurser som ska ingå i examen måste ha slutförts med godkänt resultat.
  2. Varje kurs som ingår i utbildningen har ett lärosäte som är ansvarig för kursens examination.

3.7 Avhandlingen

  1. Huvudregel är att de samverkande parterna delar ansvaret för avhandlingen. KTH ska i utbildningssamarbeten alltid ha ett ansvar för avhandlingen.
  2. Avhandling skrivs normalt på engelska.
  3. I den skriftliga överenskommelsen för samarbetet anges hur avhandlingen utformas avseende form och innehåll. KTH förordar en gemensam publikation med samverkande lärosätens namn och logotyp på omslaget. I inlagan anges att avhandlingen tillkommit inom ett utbildningssamarbete. Formgivningen av avhandlingen ska godkännas av parterna.
  4. Avhandlingen ska offentliggöras minst tre veckor före disputation.

3.8 Disputation

  1. En gemensam disputation ska eftersträvas. I överenskommelsen fastställs hur disputation ska genomföras.
  2. Disputationen ska vara offentlig och en opponent ska medverka. (33 § 6 kap. högskoleförordningen 1993:100)
  3. KTH:s regler för betygsnämndens sammansättning kan frångås, men minst en person i betygsnämnden ska hämtas från ett lärosäte som inte deltar i utbildningssamarbetet. (34 § 6 kap. högskoleförordningen 1993:100)
  4. Doktorandens handledare kan inte delta i betygsnämndens beslut.

4 Examensbevis och examensbilaga

4.1 Utformande av examensbevis

  1. Vid utbildningssamarbete med gemensam utbildningsplan kan KTH utfärda gemensam examen enligt två modeller. Examensbeviset kan antingen utfärdas i separata dokument som hänvisar till varandra eller i ett gemensamt dokument. Vid gemensamt dokument ska utformningen av examensbeviset framgå av överenskommelsen. KTH förordar separata dokument där man i text hänvisar till utbildningssamarbetet, en gemensam examen och medverkande lärosäten.
  2. Vid samarbeten med dubbla/multipla examina används KTH:s fastställda examensbevis utan hänvisning till utbildningssamarbetet.

4.2 Examensbilaga, Diploma supplement

  1. Diploma Supplement beskriver utbildningen och dess plats i respektive utbildningssystem. Det formges för att följa de krav som Europeiska kommissionen har samt föreskrifter från Universitets- och högskolerådet. Diploma Supplement utfärdas gratis för den studerande och bifogas automatiskt examensbeviset. Diploma Supplement utfärdas på engelska.
  2. Överenskommelsen ska innehålla en gemensam text för beskrivning av samarbetet, vilken läggs in i punkt 6.1 i Diploma Supplement.
  3. Vid gemensamt examensbevis utfärdas gemensamt Diploma Supplement. Utformningen av detta ska ingå i överenskommelsen.

4.3 Administration

Vid gemensamt examensbevis ska parterna ange i överenskommelsen vilken part som administrerar utfärdande av examensbevis samt Diploma Supplement. KTH kommer alltid att arkivera kopia på av KTH utfärdade examensbevis.

5 Disciplinära åtgärder, indragning av handledning och avskiljande

5.1 Ärendehantering

  1. Ärende om disciplinära åtgärder, indragning av doktorands rätt till handledning och resurser samt avskiljande från utbildningen handläggs och beslutas i enlighet med den lagstiftning och reglering som gäller vid det lärosäte som ansvarar för den del av utbildningen inom vilken händelsen har begåtts eller åtgärden ska vidtas.
  2. Det aktuella lärosätet har att skyndsamt informera övriga lärosäten om anmälan, utredning och beslut i frågan.

6 Kvalitetssäkring

6.1 Utvärdering

  1. I överenskommelsen ska framgå hur egeninitierad uppföljning och utvärdering av utbildningen i sin helhet ska genomföras samt process för eventuella förändringar. Hänsyn ska tas till ackreditering och examensrätt.
  2. De nationella utvärderingar som den gemensamma utbildningen kan komma att genomgå listas i överenskommelsen.

6.2 Administrativa resurser

Samverkande lärosäten ska säkra att administrativa resurser finns för de extra behov som uppstår vid gemensam utbildning.

7 Reglering av immateriella rättigheter och rättigheter till forskningsresultat

7.1 Lärarundantag och studenters rättigheter

  1. KTH disponerar som huvudregel inte över studenters eller anställdas resultat. Det ska framgå tydligt av överenskommelsen att lärarundantaget/studenters rättigheter gäller hela utbildningssamverkan så länge det rör sig om student inskriven vid KTH eller person som har anställts på KTH.
  2. I det fall ett lärosäte med vilket KTH samverkar om gemensam examen har andra regler, exempelvis en äganderätt till studenters eller anställdas resultat, ska lärarundantaget/studenters rättigheter ha företräde.

8 Ansvarsfriskrivning

8.1 Parternas ansvar

Av överenskommelsen ska det tydligt framgå vad varje lärosäte ansvarar för och att lärosätet endast ansvarar för de delar av utbildningen som specifikt angetts. Det ska av överenskommelsen tydligt framgå att KTH inte kan överta något ansvar för de delar av utbildningen som åligger annat lärosäte att tillhandahålla.

Åter till Hantera utbildningssamarbete på forskarnivå