Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

3 Upprätta förslag till beslut enligt mall

Ingår i process

Handlägga ärenden om studieuppehåll för studenter på behörighetsgivande utbildning samt utbildning på grund- och avancerad nivå

Starthändelse

Ansökan om studieuppehåll finns i ärendehanteringssystem

Resulterar i

Underlag för beslut är formulerat

Aktörer

Handläggare skola

Beskrivning

När ärendet är färdigutrett upprättas förslag till beslut. För beslut i ärendet används beslutsmallar för beslut om studieuppehåll, se mall 1-2. Beslut som innebär avslag till ansökan om studieuppehåll ska motiveras och förses med en överklagandehänvisning (se mall 2). Det gäller även i de fall en students ansökan beviljas delvis och beslutet kan anses ha gått studenten emot, exempelvis om studieuppehåll beviljas för en kortare tid än vad studenten ansökt om.

OBS! Standardtexter är ett användbart och tidsbesparande hjälpmedel. Det ska dock framhållas att användande av mallar och standardtexter alltid förutsätter en noggrann genomläsning av och ibland korrigeringar i dokumentet innan beslut fattas.

Stöd

Beslutsmallar för studieuppehåll

Beskriven av

Gemensamt arbete: grupperna Vägledning och stöd samt VoS, GVS/EDO, uppdaterad december 2022

Innehållsansvarig:Karin Hellmalm
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2022-12-07
1 Registrera och kontrollera ansökan
2 Hantera komplettering
3 Upprätta förslag till beslut enligt mall
4 Fatta beslut
5 Dokumentera bifallsbeslut i ladok
6 Skicka kopia på beslut till info@kth.se
7 Underrätta student om beslut, registrera och avsluta ärendet
8 Handlägga enligt rutin i KTH:s regelverk
9 Anmäla återkomst
10 Studieplanera med vägledare
11 Utreda lösning av problem
12 Tillgängliggöra kurspaketering/kurstillfälle
13 Meddela antagningen