Skolornas nyhetskanaler

Skolorna publicerar egna nyheter både på den externa webbplatsen och på intranätet. De skickar också ut interna nyhetsbrev. I skolornas kanaler passar nyheter som riktar sig till en mer nischad målgrupp jämfört med KTH:s övergripande nyheter.

Hur nyhetsarbetet ser ut skiljer sig mellan skolorna, vissa skolor skriver egna nyheter i större omfattning än andra.

Skolornas interna nyhetsbrev

Varje vecka skickar alla skolorna, undantaget Teknikvetenskap (SCI) ett internt nyhetsbrev till sina medarbetare. Utskicken innehåller både lokala skolnyheter och KTH-övergripande interna nyheter.

Har du en nyhet som riktar sig till medarbetare inom skolan? Redaktörerna för skolornas nyhetsbrev tar gärna emot tips på innehåll från alla medarbetare på KTH.

Eftersom KTH är en internationell arbetsplats är nyhetsbreven både på svenska och engelska.

Så tipsar du om nyheter till nyhetsbreven

Nyhetsbreven består av puffar med webblänkar till informationen. Det innebär att informationsinnehållet du tipsar om måste ha en hemvist någonstans på intranätet eller på KTH:s externa webbplats.

• Säkerställ att nyheten finns på webben, både på svenska och engelska och att webbadresserna till innehållet kommer med i ditt mail.
  • Skriv gärna ett förslag på en mycket kortfattad pufftext, på svenska och engelska. Pufftexten ska innehålla rubrik, brödtext och länktext.
  • Om du vill bifoga en bild till puffen behöver du först säkerställa att bilden får användas i nyhetsbrevet upphovsrättsmässigt. Ange även fotografens namn.
  • Skicka ditt nyhetstips senast tisdagar kl. 13 för att det ska ha en chans att komma med i torsdagens nyhetsbrevutskick samma vecka.

Skolornas nyhetsbrevredaktörer förbehåller sig rätten att göra urval av inkomna nyhetstips till sina nyhetsbrev.

Forskarnas anslagstavla

I anslutning till KTH:s övergripande nyheter på den externa webbplatsen  finns en yta för mer nischade forskningsnyheter som produceras av skolorna, Forskarnas anslagstavla. Dessa nyheter riktar sig till externa målgrupper som redan har en viss förkunskap om ämnet, till exempel branschkollegor inom industri och akademi, forskningsfinansiärer, beslutsfattare och opinionsbildare inom området och nischade medier.

Nyheterna kan till exempel handla om:

• milstolpar från en institution
  • större forskningsanslag
  • populärvetenskapliga sammanfattningar av viktiga publikationer
  • betydelsefulla samarbeten
  • korta forskningsnyheter
  • utmärkelser med viss tyngd

Så tipsar du om nyheter till Forskarnas anslagstavla

För att lämna ett tips, kontakta din skolas kommunikatörer som bedömer om nyheten ska synas på Forskarnas anslagstavla eller passar bättre i någon annan intern eller extern kanal. Om nyheten passar för Forskarnas anslagstavla får du en länk till ett formulär att skriva in din nyhet i. Kommunikatörerna redigerar texten och publicerar den på webbplatsen.

När du lämnar ett tips är det bra att vara tydlig med varför ämnet är intressant och aktuellt. Då blir det enklare för den som tar emot tipset att bedöma nyhetsvärdet. När du presenterar forskning, tänk på att beskriva:

1) vilket problem forskningen löser

2) vad själva lösningen är