Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Våra fokusområden

För att förstärka huvudbudskapet mot olika målgrupper använder vi fyra fokusområden som utvecklar och fördjupar vårt huvudbudskapet.

Fokusområdena tar avstamp i vårt arbetsgivarerbjudande och är till för att skapa relevans i kommunikationen utifrån målgrupp. I ditt material kan du antingen ta fram egna bevis och exempel från respektive fokusområde eller använda dig av dem redan beskrivna texterna.

Hur vi använder våra fokusområden:

  • Du kan använda ett eller flera fokusområden i din kommunikation beroende på din målgrupp. Viktigt dock att vi hela tiden ser till helheten av vår kommunikation så att den stöttar vårt arbetsgivarerbjudande
  • Om det av utrymmesskäl inte är möjligt att fördjupa något av våra fokusområden kan enbart huvudbudskapet kommuniceras
  • Tänk på att delar av innehåll såsom rubrik, text och bild kan alla bidra till att illustrera våra fokusområden 

Våra fyra fokusområden

Forskning och utbildning som förändrar

Ett ledande KTH, ett universitet med utbildning och forskning i framkant, har en avgörande samhällsroll för en hållbar framtid.

Exempel/bevis att ta med i kommunikationen

På KTH har anställda en unik möjlighet att:

  • Bidra till att lösa världens mest komplexa utmaningar med stor påverkan för människor, samhället och vår planet.
  • Bidra till utbildning i världsklass
  • Skapa samhällsnytta genom samverkan med det omgivande samhället
  • Arbeta i en organisation präglad av digitalisering, hållbarhet, internationalisering och jämställdhet
  • Arbeta i en organisation med ett starkt varumärke och gott rykte
  • Vara del av en innovativ och entreprenöriell miljö
Bild på en forskardoktorand

Hållbar kultur och arbetsmiljö

Kultur och arbetsmiljö är nyckelfaktorer för att du ska må bra och ha rätt förutsättningar att prestera. KTH ska vara en plats som kännetecknas av mångfald och människors lika värde. En plats där engagerade och motiverade individer får möjlighet att utvecklas och växa.

Exempel/bevis att ta med i kommunikationen

KTH erbjuder alla anställda:

  • En god arbetsmiljö och en inkluderande kultur med fokus på jämställhet, mångfald och lika villkor
  • Utmanande arbetsuppgifter
  • Stort eget ansvar i din yrkesroll
  • En statlig anställning med goda arbetsvillkor
  • Goda möjligheter till kompetensutveckling
  • Balans mellan jobb och fritid
  • En värdegrund baserad på demokrati, personers lika värde, mänskliga fri- och rättigheter samt en fri och öppen diskussion.
  • En internationell miljö

Starkare tillsammans

Samarbete är nödvändigt för att lösa världens främsta utmaningar. På KTH ska vi aktivt jobba för att stötta och göra varandra bättre. Tillsammans driver vi kunskapen framåt.

Exempel/bevis att ta med i kommunikationen

På KTH blir vi starkare tillsammans genom att :

  • Jobba med engagerade och kompetenta kollegor
  • Verka i en dynamisk miljö
  • Jobba i tvärvetenskapliga och mångvetenskapliga miljöer
  • Delta i strategiska allianser och nätverk för kunskapsutbyte och samarbete
  • Arbeta mot Ett KTH som bidrar till bättre förutsättningar för samarbete
  • Visa respekt och öppenhet för olika uppgifter och kulturer
  • Medarbetarna är delaktiga och bidrar till verksamheten

I hjärtat av Sverige

Vårt läge i Stockholmsregionen, en av de mest innovativa regionerna i världen och ett nav för techbolag och startups, ger unika förutsättningar till samverkan. Den svenska modellen med goda arbetsvillkor, jämställdhet och balans mellan arbete och fritid, ger KTH särskilda förutsättningar i ett internationellt perspektiv.

Exempel/bevis att ta med i kommunikationen

Stockholmsregionen och Sverige är en unik plats där anställda:

  • Har goda möjligheter till samverkan med näringslivet, organisationer, samhället och Stockholm Stad
  • Får verka på campus som är strategiskt belägna nära ledande företag och organisationer
  • Forskare äger resultaten av sin egen forskning och har frihet att kommersialisera sina upptäckter.
  • Erbjuds en arbetsrätt och villkor som arbetar för en inkluderande och jämställd arbetsmarknad (unikt internationellt)
  • Har närhet till naturen (unikt internationellt)