Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Riktlinjer för samprofilerade webbplatser

När KTH är en av flera parter som utgör en gemensam avsändare tillämpas en särskild mall för samprofilering.

Webbmall för samprofilering

För verksamheter som på olika sätt behöver frånkopplas KTH:s varumärke finns en särskild mall framtagen i det centrala publiceringssystemet Polopoly. Mallen ger verksamheten tillgång till en egen sajt med anpassat sidhuvud där egna primära och sekundära toppmenyer tillämpas och flera logotyper kan förekomma.

Mallen kan användas av verksamheter, forskningsinitiativ och evenemang där flera externa partners är inblandade, och som har ett tydligt behov av att samprofilera sig mot externa målgrupper. Till exempel:

  • Centrumbildningar
  • Etablerade och nationella forskningsinfrastrukturer där KTH är värd
  • Forskningssatsningar/större forskningsprojekt med flera parter där KTH deltar eller är värd
  • Evenemang med flera partners, till exempel akademiska konferenser där KTH deltar eller är värd

Behovet att profilera sig bör bottna i något av följande:

  • Krav från finansiärer och/eller samarbetspartners att tona ner KTH:s varumärke och synliggöra medverkande parter
  • Likställa (hierarkiskt) KTH:s varumärke med andra inblandade partners
  • Behov att konkurrera med motsvarande verksamheter på en internationell arena
  • KTH har fått tillfälligt värdskap för ett befintligt varumärke (till exempel en akademisk konferens)
  • Verksamheten/initiativet är en del i ett större sammanhang och behöver synliggöra det, till exempel WASP

Tillgång till mallen kräver godkännande av närmaste webbansvarig. Se sidan Webborganisation för KTH:s gemensamma webbplats  för kontaktpersoner.

Webbmallen för samprofilering används inte för renodlade KTH-verksamheter eller evenemang. Den används därför inte för fasta organisatoriska enheter såsom skolor, institutioner och avdelningar, eller etablerade initiativ utan slutpunkt, till exempel forskningsplattformar.

Förutsättningarna för att anväda egen logotyp, det vill säga annan än delaktiga parters logotyper, är att:

  • Logotypen ska vara professionell framtagen
  • Logotypen ska ha hög upplösning och rätt filformat
  • Nya logotyper ska tas fram genom KTH:s avtalade kommunikationsbyrå

Tillämpning av webbmall

På webb precis som i övrig kommunikation skiljer vi på när KTH är tongivande respektive jämbördig part.

KTH är tongivande part

I mallens grundutförande tillämpas samma placering av innehållet i sidhuvudet som på KTH:s gemensamma webbplats. KTH:s egen logotyp används till vänster om verksamhetsnamnet. Utseendet på den primära toppmenyn avviker något från det på KTH-sajten. Toppmenyn möjliggör startsida i fullbredd. Vänstermeny tillämpas på underliggande nivåer.

Samprofilerad startsida dummy 1

I de fall där KTH är tongivande part men verksamhetsnamnet är överordnat flyttar KTH:s logotyp ut till höger. Övriga parter i samarbetet hanteras på annan plats. Lämpligtvis i sidfoten.

Samprofilerad startsida dummy 2

Förhållandet gäller även när verksamheten har egen logotyp. Sajter som inte använder toppmeny i sidhuvudet tillämpar vänsternavigering redan på startnivå. 

Samprofilerad startsida dummy 3

KTH är jämbördig part

Där KTH är likvärdig andra parter placeras KTH:s logotyp tillsammans med övriga logotyper till höger. Om utrymmet är otillräckligt placeras samtliga logotyper på annan plats. Lämpligtvis i sidfoten. Där vissa parter är primära placeras dessa i huvudet medan sekundära parter hanteras på annan plats.

Samprofilerad startsida dummy 5

Där verksamheten har egen logotyp förekommer den ensam i huvudets vänsterdel. 

Samprofilerad startsida dummy 6

.