Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Övergripande policy för skolornas webbplatser

Följande övergripande principer ska känneteckna skolornas webbplatser.

Tydligt externt tilltal

Innehåll med den egna personalen och de egna studenterna som målgrupp hanteras lämpligtvis utanför skolans webbplats. Personalinformation publiceras på skolans intranät och studentinformation förmedlas via Studentwebben, kurs- och programwebbar samt olika studieadministrativa tjänster. Kansliinformation för studenter kan vara relevant att ha på skolwebb om den är svårare att arbeta in på programwebb.

Fokusera på målgrupper för forskningsverksamhet

Skolwebben bör ha tydligt fokus på forskningsverksamheten på skolan och hantera de behov som kännetecknar de väsentligaste målgrupperna; andra forskare och samarbetspartners. Skolwebbarna bör därför tillåtas vara specialiserade och förmedla en mer kvalificerad information än de ingångar som hanterar bredare målgrupper. Forskningskommunikation riktad mot mer ospecifika målgrupper kan generaliseras och presenteras på centralt förvaltad plats.

Integrerade organisations- och forskningsstrukturer

Då skolwebben i sig är en organisatorisk skärning bör därför forskningsinformationen också följa skolans organisation. Det underlättar också delegeringen av ansvar om informationen paketeras i enlighet med linjeorganisationen. Ansvarigroller för webb på skola följer på de flesta håll redan organisationsupplägget.

Det ska vara enkelt att snabbt hitta skolans forskningsbärande enheter. De bör exponeras tydligt på skolans startsida. Gärna i form av puffinnehåll. Det underlättar för besökaren om denne inte behöver ta ställning till om verksamheten nås via skolans ingång för forskning eller via den allmänbeskrivande information som ligger under skolans ”Om”-ingång.

Den menybaserade vägen till avdelningar/institutioner/centra bör ta fasta på begreppet ”Forskning”. Om enheterna nås även på annat håll i navigeringen bör denna åtkomst vara underordnad. För att undvika alltför snarlika ingångar i startsidans meny bör skolorna undvika att ha en separat ingång för organisation.  

Information rörande utbildningsprogram bör vara underordnad i navigering och begränsad i omfattning

Av KTH:s kärnverksamheter är utbildningen högst prioriterad på startsidan. Denna ordning bör inte gälla på skolwebb.

Skolans program- och kursinformation riktad till externa grupper hanteras i centralt förvaltade webbmiljöer. Information rörande utbildning på grundnivå bör därför vara väldigt översiktlig på skolwebb och endast utgöra en sammanställning av skolans samlade utbildningsutbud. 

Utbildning på forskarnivå samt uppdragsutbildning är motiverat att ges utförligare beskrivning på skolplats då informationen här saknas eller inte har tillräckligt djup på centralt underhållna sidor.

Eventuella beskrivningar av skolans särskilda inriktning i utbildningssammanhang kan vara relevant då det knappast förmedlas på andra delar av webb.  

Språk

Huvudspråk på skolwebb ska alltid vara svenska. För underliggande enhet tillåts engelska som primärspråk. Varje enhet ska dock ha översiktlig presentation och kontaktinformation tillgänglig på svenska.

Förenklade siddispositioner (sätta fungerande grundform)

Skolorna bör sätta ett enkelt och lätthanterligt upplägg för startsidan. Helst i samråd med varandra. En konsekvent framställning på de olika skolwebbarna underlättar för besökarna. Detta gäller såväl övergripande menyer som puffmaterial.

Underliggande sidor bör också kännetecknas av enkelhet och lättadministrerade dispositioner. Viktigt att alla sidor har ett tydligt syfte och målgruppstänk.

Fokus på stöd till underliggande organisation

Skolorna bör lägga stor vikt vid samordning av och stöd i underliggande enheters webbarbete. Produktion av innehåll för specifika skolytor bör nedprioriteras. Det är underliggande enheter som står för den huvudsakliga trafiken och svarar mot besökarnas behov.

Kontinuerlig webbanalys

Skolorna behöver regelbundet bevaka trafiken på webbplatsen. Skolwebbsnätverket enas om ett antal lämpliga bevakningspunkter där stöd framarbetas för hur bevakningen kan ske via analysverktyg.