Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ramavtalsuppföljning

På upphandlingsgruppen finns en avtalscontroller som följer upp KTH:s inköp samt samordnar uppföljningsarbetet kring KTH:s ramavtal. Allt arbete utgör också en del av upphandlingsprocessen, se beskrivning och länk till bild sist på sidan.

I ramavtalsuppföljningen ingår att löpande kontrollera att leverantöreroch KTH uppfyller de krav som ställs i upphandlingar och avtal, att följa upp kravens relevans, samt att beräkna besparingspotentialer och realiserade besparingar för KTH:s ramavtal.

Inom ramen för uppföljning ligger den spendanalys som avtalscontroller gör årligen, vilken bl.a. syftar till att ge en översikt över hur KTH och dess olika skolor och förvaltning fördelar sina inköp inom olika avtalsområden.

Är du beställare och upptäcker avvikelser? Välkommen att registrera!

Hur mycket arbete man som avtalscontroller än ägnar sig åt uppföljning, upptäcker man inte allt när det sker i "realtid". Så, om du som beställer upptäcker avvikelser från villkor i KTH:s ramavtal, ber vi dig registrera dessa genom länken "Registrera avvikelse", vilken hittas på avtalens sidor i avtalskatalogen  jämte avtalets rubrik

Var gärna så specifik som möjligt och inkludera relevant information (t.ex. WISUM-ordernummer, fakturanummer, tidpunkt för avvikelse, bilagor m.m.).

En avvikelseregistrering är ett effektivt sätt för avtalscontrollern och övriga inom upphandlingsgruppen att genom en och samma ingång få information om avvikelser och på så vis se om det rör sig om större, återkommande problem med avtal/leverantörer som vi i gruppen behöver hantera, eller mindre avvikelser. En mindre avvikelser kan i regel hanteras av beställare i dialog med leverantör men bör ändå loggas.

Att följa upp ramavtal - en del av upphandlingsprocessen

Sammanfattningsvis:

  • Genomföra aktiviteter, som uppföljning av krav och avtalstrohet
  • Utvärdera avtal - vad har fungerat bra och mindre bra? Är kraven relevanta?
  • Beställarsynpunkter - vad kan ändras i avtalet och vad behöver vi ha med oss till nästa upphandling
  • Planera inför kommande upphandling/avtal - formulering av krav och uppföljning utifrån tidigare erfarenheter.


Närmare beskrivning finns i bilden uppföljning ramavtal (pdf 83 kB)